
Er det greit å gå til frisøren i arbeidstiden?
En bedriftsleder oppdager at de ansatte tar seg store friheter for å utføre private gjøremål. Hva sier loven om dette?
Hei! Jeg er leder i en mellomstor bedrift, og har ved flere anledninger opplevd at mine ansatte foretar private gjøremål i arbeidstiden. Hva kan jeg gjøre for å unngå at de ansatte drar til frisøren, tar hyppige røykepauser, leser aviser og tar lange telefonsamtaler med slekt og venner?
Utgangspunktet i norsk rett er at arbeidstaker plikter å stille sin disposisjon til arbeidsgiver i arbeidstiden. Dette er regulert i arbeidsmiljøloven § 10-1. Arbeidstaker skal ikke foreta private anliggender i arbeidstiden, og dette kan sies å henge sammen med prinsippet om ytelse mot ytelse. Arbeidstaker stiller seg til disposisjon mot at arbeidsgiver betaler han lønn.
Styringsrett
Arbeidsgivers styringsrett innebærer en rett til å bestemme over hvorvidt arbeidstaker skal kunne foreta private gjøremål i arbeidstiden. Såfremt arbeidstaker gjennom tariff- eller arbeidsavtale har ikke har rett til det, kan arbeidsgiver eksempelvis bestemme at de ansatte ikke skal bruke internett eller dra til frisøren i arbeidstiden. Noen tariffavtaler har imidlertid bestemmelser om velferdspermisjoner. En velferdspermisjon er ofte begrenset til å gjelde en dag uten lønn. Grunnlag for velferdspermisjon vil gjerne være begravelse eller eget bryllup.

Jens Kristian Johansen er advokat og
partner i Advokatfirmaet Grette. Han
har over 16 års erfaring som advokat
med arbeidsrett, pensjon og prosedyre
som sine spesialfelt.
Til daglig jobber han som advokat og leder
av Arbeidslivsavdelingen i Grette. Her får
du hans råd til hvordan du løser ulike
juridiske dilemmaer på jobb.
Uansett kan arbeidsgiver være tjent med å tillate visse typer private gjøremål, da man vil unngå å bli oppfattet som urimelig overfor de ansatte.
Regulering av private gjøremål
Omfanget av hva som er tillatt av private gjøremål, kan reguleres i en personalhåndbok eller i en instruks. Det må da skriftlig redegjøres for hva som tillates og hva som ikke tillates, i tillegg til at det av ansettelsesavtalen bør fremgå at personalhåndboken er lest.
Konsekvenser av å tillate private gjøremål
Arbeidsgiver må få frem hva som tillates og hva konsekvensen blir hvis instruksene ikke blir overholdt. Det kan være grunnlag for oppsigelse eller avskjed dersom den ansatte ikke overholder en skriftlig personalhåndbok eller instruks, og arbeidsgiver i tillegg har advart den ansatte om dette. Det er altså viktig at arbeidstaker er gjort kjent med innholdet i personalhåndboken eller instruksen, og også at han/hun har fått advarsel med mulighet til å endre atferd.
Lojalitet
I tilfeller hvor arbeidsgiver ikke har regulert forholdet, vil det være opp til arbeidstaker selv å sette grensene for private gjøremål innenfor lojalitetsplikten. Spørsmålet blir da hva som er tillatt å gjøre. En slik løsning, hvor det er opp til arbeidstaker selv å definere grensen, er lite hensiktsmessig. Det er også en mulighet å forby alle former for private gjøremål. Den beste løsningen vil imidlertid være å regulere bruken av private gjøremål i personalhåndboken eller instruksen som følger med arbeidsavtalen. Arbeidsgiver har anledning til å irettesette arbeidstaker ved brudd på personalhåndboken.
Svarene er levert av advokatfirmaet Grette, arbeidslivsavdeling. Grette er et fullfaglig forretningsjuridisk advokatfirma som blant annet har spesialisert seg i arbeidsrettslige spørsmål og er Ledernetts ekspertpanel i juridiske spørsmål. For mer informasjon: www.grette.no