Datakrimialitet Colourbox
Datakrimialitet Colourbox

Ledere godtar jobb-blogging

49 prosent av norske ledere godtar at ansatte blogger om det som skjer på arbeidsplassen, men sier det kommer an på innholdet. Åtte prosent sier ja til blogging uten noen form for restriksjoner.

Publisert

Det går fram av en undersøkelse Respons har gjort for Adecco blant 1300 ledere i private bedrifter og offentlig sektor.

Anders Øwre-Johnsen

– Sosiale medier er kommet for å bli. Undersøkelsen viser at svært mange norske ledere forholder seg aktivt til nye kommunikasjonskanaler, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i Adecco.

Frykter negativ omtale

Likevel er det fortsatt mange ledere som er negative til at ansatte blogger om det som skjer på jobben.

– 37 prosent av lederne sier nei til dette. Det er overraskende mange, og det er lite lurt av lederne det gjelder. De nye sosiale mediene gir mange muligheter for bedriftene til å profilere seg positivt. Det bør ledere benytte seg av, mener Øwre-Johnsen.

Han tror dessuten at de som er skeptiske til at ansatte skal blogge om jobben, frykter negativ omtale av bedriften. – En negativ kommentar i en blogg kan man fange opp og svare på og dermed snu en situasjon. Den muligheten har man ikke hvis folk bare snakker seg imellom om det de er misfornøyd med.

Engasjerte bloggere

Bemanningsselskapet oppfordrer alle sine ansatte til å være aktive på sosiale nettsider og gjerne blogge om arbeidsplassen.

– På den måten kan vi kommunisere raskere og mer målrettet med omverden. Bloggerne, og de som leser dem, er gjerne engasjerte og interessert i et fagfelt. Slike mennesker er det viktig for oss å ha kontakt med.

Lag bloggregler

Men man bør ha retningslinjer for hva som kan skrives i blogger og andre sosiale medier, mener Anders Øwre-Johnsen.

– Ikke alt er egnet for offentlig blogging. Ansatte skal selvfølgelig ikke legge ut markedssensitiv informasjon. Vi har laget noen enkle bloggeregler, men utover det ber vi medarbeiderne våre bruke sunn fornuft før de skriver. Vi stoler på at våre ansatte skjønner hva de kan snakke om i en blogg.

Profesjonalisering

Det finnes ingen offisielle oversikter over omfanget av blogger i Norge.

– Det er usikkerhet både om antall blogger og antall aktive bloggere. Bare det seneste året er det anslått så forskjellige tall som 150 000 og 450 000 bloggere, sier medieanalytiker Vidar Falkenberg i medieovervåkingsselskapet Retriever.

Spesialiseringen på nettet gjør det viktigere å bli sett av bestemte målgrupper enn av et stort antall ukjente brukere, mener han.

– Det skjer en profesjonalisering av bloggingen i Norge. Både bedrifter, kommentatorer og offentlige etater kommuniserer mer direkte med kunder og lesere via sosiale medier. Og de jobber profesjonelt med å utvikle retningslinjer og systemer for håndtering og analyse av denne måten å kommunisere på, sier Falkenberg.

Adeccos bloggeregler:

* Oppgi gjerne hvor du jobber. Husk at du er en representant for selskapet når du blogger om jobben.

* Tenk nøye gjennom konsekvenser før du publiserer noe i sosiale medier.

* Gjør deg kjent med bedriftens kommunikasjonsstrategi slik at du vet hvilke saker og temaer du ikke skal uttale deg om.

* Intern og/eller konfidensiell informasjon skal ikke sirkuleres på sosiale medier.

* Bruk sunn fornuft – det holder som regel i massevis.

(NW)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.

"
Powered by Labrador CMS