twitter-ledig-stilling.jpg

Søker jobb via sosiale medier

Hver tredje nordmann bruker sosiale medier aktivt i jakten på drømmejobben. Og en av fem har søkt på jobb via slike tjenester.

Publisert

I løpet av det siste året har kvinner passert menn, og er nå de mest ivrige brukerne av sosiale medier i jobbjakten. Dette kommer frem i en landsdekkende undersøkelse utført for Xtra personell.

31,5 prosent av de spurte har brukt sosiale medier til jobbjakt, mens 19,6 prosent faktisk har søkt jobb via slike nettsteder. Dette er en økning på 3,6 prosent fra fjorårets undersøkelse, da 16 prosent oppga at de hadde søkt jobb på denne måten.

Kvinnene leder

I 2010-undersøkelsen hadde 32,2 prosent av mennene og 30,4 prosent av kvinnene brukt sosiale medier i jobbjakten. I år har andelen menn sunket til 27,4 prosent, mens hele 35,9 prosent av kvinnene benytter nettverkstjenestene til dette.

— Det er som forventet at andelen som søker jobb via sosiale medier øker jevnt. Jeg tror potensialet for ytterligere økning i årene som kommer er stort – vår erfaring er at slike kanaler blir stadig viktigere. Selv om tall fra Norsk InternettPanel viser at menn totalt sett surfer mer på nett enn kvinner, vet vi at kvinner dominerer i sosiale medier. Da er det ikke så rart at de i økende grad bruker dem til jobbsøking også, sier administrerende direktør Kristian Fæste i Xtra personell.

Facebook og LinkedIn

16 prosent av oss rangerer fortsatt Facebook som det viktigste sosiale mediet til jobbsøk, men posisjonen trues av LinkedIn, som nå rangeres øverst av 14,5 prosent, mot 10 prosent i 2010. Det er særlig menn som har tro på denne tjenesten. 22,2, prosent av mennene foretrekker LinkedIn, men også blant kvinner er populariteten økende - selv om Facebook fortsatt er kvinnelige jobbsøkeres favorittjeneste.

I Sverige har LinkedIn passert Facebook som den mest populære tjenesten. Twitter scorer til sammenligning lavt – verken i Norge eller Sverige mener flere enn 1,5 prosent at dette er den viktigste tjenesten.

— Facebook er det klart mest kjente og brukte sosiale nettverket, så det er naturlig at det er populært også til dette formålet. LinkedIn er et smalere medium, som til gjengjeld er skreddersydd for å opprettholde profesjonelle kontakter, legge ut CV-er og søke jobb – noe stadig flere tydeligvis har oppdaget. Mitt råd er å gå bredt ut, og lete etter jobb i flere sosiale medier samtidig, sier Kristian Fæste.

Storbyfenomen

Undersøkelsen viser også at Oslofolk er de mest ivrige brukerne av sosiale medier i jobbjakten. Hele 26,3 prosent av hovedstadsbeboerne sier at de har søkt jobb via sosiale medier – en tydelig oppgang fra 19,6 prosent i fjor.

I motsatt ende av skalaen finner vi Midt-Norge. I Trøndelagsfylkene er det bare 10,3 prosent som har søkt jobb på denne måten, og så mange som 71,2 prosent av de spurte i denne regionen har aldri benyttet seg av sosiale medier for å lete etter ny jobb.

De landsrepresentative undersøkelsene er gjennomført av InFact i tidsrommet 3.-9. mai 2011. 1010 nordmenn og 1036 svensker ble intervjuet over telefon.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS