
- Du må ville kjenne folka dine
Hvem bør du ringe når konflikten er et faktum, eller sykemeldingen ligger på bordet? Mange kontakter Sam Sorodi. Det er fordi han er ganske god til å gi råd og veiledning.
- Jeg er fortsatt litt forundret over at dette er saker som er så vanskelige for mange ledere. For hvor vanskelig kan det egentlig være?
Sam Sorodi stiller spørsmålet mange ganger. Han lar blikket vandre litt i rommet, og henter seg inn igjen.
Svarene har han selv fått – gjennom sine egne oppdrag.
- Det er så ubehagelig å utsette seg for det ubehagelige. Mange er så konfliktskye at de heller bygger stadig nye konstellasjoner, og murer seg nærmest inne, for å unngå å ta i problemene.
Vi er bare nordmenn
Kanskje er det rett og slett noe fundamentalt norsk over denne aversjonen.
Sam Sorodi kan nemlig se et mønster, eller at noen brikker passer bedre sammen, enn han kanskje hadde sett for seg i utgangspunktet.
- Nordmenn er litt reserverte i utgangspunktet. Kanskje er vi det bare i egenskap av å være født og oppvokst der vi er. Mange kommer fra steder som ikke nødvendigvis er like tettbebygd som innenfor Ring 3 i Oslo. Der har kanskje ensomhet en mer naturlig plass, i hvert fall er det ikke like mange sosiale arenaer. Da får man heller ikke trent på å snakke med andre mennesker i samme grad, langt mindre finne løsninger sammen, eller bare bli trygge på at vi i bunn og grunn vil hverandre vel – selv om vi er uenige, og ser forskjellige ut.
Vi snakker om samtale
Det ubehagelige en del norske ledere og HR kjenner på, og de fastlåste situasjonene i noen virksomheter, er blitt til et levebrød for Sam. Med bakgrunn fra ledelsesfaget, coaching, psykologi og veiledning – kombinert med lang lederfaring – har han både fått og tatt posisjonen som løsningsarkitekten bak «Den vanskelige sykefraværssamtalen».
- Hvorfor gjør man det så komplisert? Vi snakker om en samtale mellom to mennesker, isolert sett. Men det er jo alt som ikke har skjedd, som er det egentlige problemet man sitter med, mener Sam.
Den etterspurte kursholderen fortsetter i samme spor:
- Du må først og fremst ville kjenne folka dine. Der ligger hele løsningen. Når du kjenner kolleger og medarbeidere, vet du også at noen må ledes med tillit, mens andre trenger kontroll og tydelige rammer. Dette er forskjeller som er helt normale – du kan ikke lede alle etter samme oppskrift.
- I tillegg er min klare påstand at det vanligvis er sånn at de fleste burde ha begynt å jobbe med de potensielle utfordringene minst seks måneder før de oppstår. Disse utfordringene må man snakke om og rigge løsninger for på forhånd. Det er jo den eneste måten man kan unngå de vanskelige samtalene på.
Dysleksi på LinkedIn
Etter å ha blitt leder allerede som 27-åring, valgte Sam etter flere tiår å etablere sitt eget selskap. Mens det første oppdraget ble nærmest servert ham som en lissepasning, oppdaget han underveis mens han jobbet som intern HR-leder i en virksomhet, at oppdragene nødvendigvis ikke kom helt av seg selv.
- Da entret jeg LinkedIn med en viss frykt, fordi jeg har dysleksi med en «dæsj» utlending. Den blandingen har alltid gjort meg mye mer verbal, så jeg var virkelig spent, forklarer han.
Men etter noen måneder med skriving, kom responsen. Og den har ikke avtatt. Sam skriver, og nettverket engasjerer seg, og sørger for at det blir opprettet kontakt.
- På et tidlig tidspunkt skulle jeg levere tjenester på alt mellom himmel og jord, men potensielle kunder forsto ikke hva jeg drev med. Budskapet måtte spisses. Så det ble sykefravær og personalsaker – inkludert sykefraværskurs for ledere, HR og tillitsvalgte – slik at de kan slippe disse kjipe konfliktene og de fastlåste samtalene, sier Sam Sorodi.