
Slik motiverer du problem-medarbeideren
Ikke alle arbeider begeistret i samsvar med ledelsens ønsker, ideer og mål. Noen stritter imot og er "vanskelige". Her er noen gode råd som kan hjelpe deg å re-motivere den demotiverte medarbeideren.
Det er i grunnen ganske typisk. Selv i en godt fungerende organisasjon vil det være noen som alltid er misfornøyde, som alltid møter nye oppgaver med skepsis og motvilje og som alltid kritiserer "ledelsen" uansett hva "ledelsen" gjør.

Hva kan du gjøre for å re-motivere disse demotiverte medarbeiderne som krever så mye av din tid og energi på en negativ og utmattende måte?
Forløse motivasjonen
Harvard Business Review gir tre råd, som er basert på forutsetningen om at du som leder ikke skal tilføre disse medarbeiderne energi eller motivasjon, men i stedet hjelpe dem å forløse den indre, iboende motivasjonen på en måte som kommer arbeidsoppgavene og organisasjonen til gode.
Den vanskelige og negative medarbeideren mangler nemlig sjelden motivasjon og energi. Problemet er at den kommer til uttrykk alle andre steder enn i arbeidet. Oppgaven din som leder blir å finne og løse opp blokkeringene som stenger for et positivt engasjement i arbeidet.
Veien gjennom problemene
Når du frigjør menneskers iboende motivasjon, stimulerer du moral og engasjement i hele organisasjon. Du demonstrerer at du som leder er villig til å arbeide deg gjennom problemer for å finne gode løsninger, fremfor bare å skyve dem til side.
Her er rådene fra Harvard Business Review:
1: Tegn et større bilde
Ikke bare stemple vedkommende som "vanskelig". I stedet bør du utforske andre perspektiver. Inviter til en uformell samtale med medarbeideren og forsøk å finne ut hva som driver ham, hva som stenger, og hva som kunne ha skjedd dersom disse blokkeringene forsvant.
Kanskje finner du ut at medarbeiderens manglende motivasjon henger sammen med en konkret opplevelse av å ha blitt forbigått ved en forfremmelse? I så fall vet du at opplevelsen av krenket verdighet spiller inn.
Vær oppmerksom på din egen rolle. Hva er det med deg og din væremåte som bringer fram det verste i medarbeideren? Spør både ham og kollegene hans om årsakene til at det har skåret seg mellom dere.
Det kan godt tenkes at det er noe helt enkelt som skaper disharmoni, for eksempel hvordan du snakker og ordlegger deg, som blir helt galt for ham selv om andre overhodet ikke har problemer med det.
Problemene kan også være situasjonsbestemt. Hva er det som får fram det verste i dere begge? Kanskje kan dere befinne dere i en omstillingsprosess som øker stressnivået slik at både medarbeideren blir "vanskeligere" og du blir mindre tolerant?
2: Se nytt på målene dine
Det kan være utrolig hva du kan oppnå ved å være fleksibel. Glem dine forhåndsprogrammerte og fastlåste "løsninger", i form av hva slags oppførsel du krever og hvilke konsekvenser det kan få for medarbeideren dersom han ikke gjør som du vil. Prøv i stedet å komponere en meny med ulike muligheter.
For eksempel: Tenk deg en medarbeider som bruker for mye tid på prat, småsladder og kontorets uformelle sosiale liv, i en slik utstrekning at det går på bekostning av arbeidet. Kanskje kan organisasjonen heller nyttiggjøre seg personens sterke sosiale behov - og ikke minst sosiale ferdigheter - ved å gjøre ham ansvarlig for teambuilding eller utadvendt kundepleie?
3: Skap et godt møte
Møt personen ansikt til ansikt for å bekrefte hvor verdifull han er for organisasjonen. Beskriv problemet slik du ser det, gjør det klart at det ikke kan fortsette på denne måten og understrek hvor sterkt du ønsker at dere skal finne en gjensidig og god løsning.
Så kan dere snakke om mulige løsninger og veier videre. Vis særlig oppmerksomhet der det viser seg - gjerne overraskende - at dere er enige. Forsøk å lokke fram personens ideer, men vær forsiktig med å fremheve dine egne meninger. Da risikerer du at kommunikasjonen låser seg i "ja vel, sjef"-formuleringer.