mann i bur

Slik motiverer du problem-med­ar­bei­de­ren

Ikke alle ar­bei­der be­geist­ret i sam­svar med le­del­sens øns­ker, ide­er og mål. Noen strit­ter imot og er "van­ske­li­ge". Her er noen gode råd som kan hjel­pe deg å re-mo­ti­ve­re den de­mo­ti­ver­te med­ar­bei­de­ren.

Publisert

Det er i grun­nen gan­ske ty­pisk. Selv i en godt fun­ge­ren­de or­ga­ni­sa­sjon vil det være noen som all­tid er mis­for­nøy­de, som all­tid mø­ter nye opp­ga­ver med skep­sis og mot­vil­je og som all­tid kri­ti­se­rer "le­del­sen" uan­sett hva "le­del­sen" gjør.

Hva kan du gjø­re for å re-mo­ti­ve­re dis­se de­mo­ti­ver­te med­ar­bei­der­ne som kre­ver så mye av din tid og ener­gi på en ne­ga­tiv og ut­mat­ten­de måte?

Forløse motivasjonen

Har­vard Bu­si­ness Re­view gir tre råd, som er ba­sert på for­ut­set­nin­gen om at du som le­der ikke skal til­fø­re dis­se med­ar­bei­der­ne ener­gi el­ler mo­ti­va­sjon, men i ste­det hjel­pe dem å for­lø­se den ind­re, ibo­en­de mo­ti­va­sjo­nen på en måte som kom­mer ar­beids­opp­ga­ve­ne og or­ga­ni­sa­sjo­nen til gode.

Den van­ske­li­ge og ne­ga­ti­ve med­ar­bei­de­ren mang­ler nem­lig sjel­den mo­ti­va­sjon og ener­gi. Pro­ble­met er at den kom­mer til ut­trykk alle and­re ste­der enn i ar­bei­det. Opp­ga­ven din som le­der blir å fin­ne og løse opp blok­ke­rin­ge­ne som sten­ger for et po­si­tivt en­ga­sje­ment i ar­bei­det.

Veien gjennom problemene

Når du fri­gjør men­nes­kers ibo­en­de mo­ti­va­sjon, sti­mu­le­rer du mo­ral og en­ga­sje­ment i hele or­ga­ni­sa­sjon. Du de­mon­stre­rer at du som le­der er vil­lig til å ar­bei­de deg gjen­nom pro­ble­mer for å fin­ne gode løs­nin­ger, frem­for bare å sky­ve dem til side.

Her er rå­de­ne fra Har­vard Bu­si­ness Re­view:

1: Tegn et stør­re bil­de

Ikke bare stemp­le ved­kom­men­de som "van­ske­lig". I ste­det bør du ut­fors­ke and­re per­spek­ti­ver. In­vi­ter til en ufor­mell sam­ta­le med med­ar­bei­de­ren og for­søk å fin­ne ut hva som dri­ver ham, hva som sten­ger, og hva som kun­ne ha skjedd der­som dis­se blok­ke­rin­ge­ne for­svant.

Kan­skje fin­ner du ut at med­ar­bei­de­rens mang­len­de mo­ti­va­sjon hen­ger sam­men med en kon­kret opp­le­vel­se av å ha blitt for­bi­gått ved en for­frem­mel­se? I så fall vet du at opp­le­vel­sen av kren­ket ver­dig­het spil­ler inn.

Vær opp­merk­som på din egen rol­le. Hva er det med deg og din væ­re­må­te som brin­ger fram det vers­te i med­ar­bei­de­ren? Spør både ham og kol­le­ge­ne hans om år­sa­ke­ne til at det har skå­ret seg mel­lom dere.

Det kan godt ten­kes at det er noe helt en­kelt som skaper disharmoni, for eks­empel hvor­dan du snak­ker og ord­leg­ger deg, som blir helt galt for ham selv om andre over­ho­det ikke har pro­ble­mer med det.

Pro­ble­me­ne kan også være si­tua­sjons­be­stemt. Hva er det som får fram det verste i dere beg­ge? Kan­skje kan dere be­fin­ne dere i en om­stil­lings­pro­sess som øker stress­ni­vå­et slik at både med­ar­bei­de­ren blir "van­ske­li­ge­re" og du blir mind­re to­le­rant?

2: Se nytt på må­le­ne dine

Det kan være utro­lig hva du kan opp­nå ved å være flek­si­bel. Glem dine for­hånds­pro­gram­mer­te og fast­lås­te "løs­nin­ger", i form av hva slags opp­før­sel du kre­ver og hvil­ke kon­se­kven­ser det kan få for med­ar­bei­de­ren der­som han ikke gjør som du vil. Prøv i ste­det å kom­po­ne­re en meny med uli­ke mu­lig­he­ter.

For eks­em­pel: Tenk deg en med­ar­bei­der som bru­ker for mye tid på prat, små­sladder og kon­to­rets ufor­mel­le so­sia­le liv, i en slik ut­strek­ning at det går på bekost­ning av ar­bei­det. Kan­skje kan or­ga­ni­sa­sjo­nen hel­ler nyt­tig­gjø­re seg perso­nens ster­ke so­sia­le be­hov - og ikke minst so­sia­le fer­dig­he­ter - ved å gjø­re ham an­svar­lig for team­building el­ler ut­ad­vendt kun­de­pleie?

3: Skap et godt møte

Møt per­so­nen an­sikt til an­sikt for å be­kref­te hvor ver­di­full han er for or­ga­ni­sa­sjonen. Be­skriv pro­ble­met slik du ser det, gjør det klart at det ikke kan fort­set­te på den­ne må­ten og un­der­strek hvor sterkt du øns­ker at dere skal fin­ne en gjen­si­dig og god løs­ning.

Så kan dere snak­ke om mu­li­ge løs­nin­ger og vei­er vi­de­re. Vis sær­lig opp­merk­somhet der det vi­ser seg - gjer­ne over­ras­ken­de - at dere er eni­ge. For­søk å lokke fram per­so­nens ide­er, men vær for­sik­tig med å frem­he­ve dine egne meninger. Da ri­si­ke­rer du at kom­mu­ni­ka­sjo­nen lå­ser seg i "ja vel, sjef"-formulerin­ger.

Powered by Labrador CMS