Det
er alltid en nyttig påminnelse at flere av verdens mest kjente bedrifter som
Microsoft, Instagram og Airbnb ble grunnlagt under, eller like etter, en
økonomisk nedgang. Akkurat nå er det ikke lett å beskrive tilstanden i næringslivet.
Er
vi i en krise, eller klarer vi oss godt gjennom usikre økonomiske tider? Antakelig
er svaret forskjellig ut ifra hvem du spør. Men at det er stor bekymring blant
mange, er det ingen tvil om. En undersøkelse fra IDC
viser at 73 prosent av SMB-ene forventer resesjon for 2023.
Strategiene
gir fortrinn
Samtidig
viser en undersøkelse fra Boston Consulting Group at selv om 73 prosent av topplederne bekymrer
seg for inflasjon og stigende renter, er åtte av ti trygge på egen virksomhets
evne til å lykkes, også på kort sikt.
Tre
av fire ledere sier at de kutter kostnader på en kontrollert måte der hensikten
er å øke effektiviteten og bli mer robuste. Virkemidlene er blant annet å
redesigne prosesser og driftsmodeller og ved å forenkle organisasjonsstrukturer.
Innsikt
fra BCG-undersøkelsen viser at de bedriftene som følger slike strategier
leverer bedre avkastning til sine eiere, og kan reinvestere i områder som
skaper strategiske konkurransefortrinn.
Annonse
Invester i
mennesker
For
å forbli konkurransedyktige så handler det ikke om å ha alle i forsvar eller
alle i angrep. Den gode lederen må løse den vanskelige oppgaven med å finne
balansen.
Da
handler det om prosesser, kultur og det å ha riktige beslutningsgrunnlag.
For
å skape konkurransekraft må dere ha endringsvilje. Alle må forstå viktigheten
av å lære seg nye ferdigheter. Ledere bør jobbe for å skape kulturen der
ansatte med nysgjerrighet lærer seg hvordan bedre bruk av teknologi og data
skaper mer lønnsomme og bærekraftige forretningsmodeller og -prosesser.
Derfor
er det viktig med tilgang på ressurser som kan se hvordan data og teknologi kan
løse oppgaver bedre, og hjelpe sine kolleger med å mestre nye verktøy/prosesser.
Ekspertise på digital endring vil bidra til å fjerne manuelt arbeid og feil, og
vil sikre at ansatte jobbe med smartere oppgaver.
En datadrevet
strategi for å velge riktig
Bedriftene
som vil gjøre det best, mestrer balansen mellom å kutte kostnader for å
overleve i dag og investere for å vokse i morgen. Her har mange innsett at de ikke
ensidig kan stole på magefølelsen eller slavisk følge strategiene som har
fungert tidligere.
Situasjoner
endrer seg veldig raskt, og du bør ha tilgang til pålitelige og oppdaterte,
interne og eksterne data for å kunne ta velinformerte beslutninger om ting som
markedstrender, prissetting, vekst og økonomisk modellering.
I
vanskelige tider er det også enda viktigere å forstå kundene og deres endrede
kjøpsvaner. Innsikt i kundenes opplevelser, forventninger og motivasjoner gjør
at du kan tilpasse deg. Du vil bedre kjenne behov og kan lage prognoser /analyser
som gjør det mulig å ta beslutningene som trengs for å være relevant for
nåværende kunder, og finjustere for å nå nye målgrupper.
Husk
at teknologien kun er en trussel for dem som ikke tør å ta tak i den.