Det er mye som skal endres i dagens lederrolle for å kunne ta best mulig hånd om kommende generasjoner i arbeidslivet, skriver Elena Rosnes, Leder for Kompetanseforum Østfold.Foto: Colourbox
Læring må være en del av lederidentiteten
Det er et merkbart generasjonsskifte i forventinger til arbeidsplass og lederrolle. Hvis du ennå ikke har skiftet din lederstil og ikke har vært opptatt av kontinuerlig læring - selv om det er lønnsomt – så gjør det nå. Fordi det vil bli helt eksistensielt.
avdeling for entreprenørskap og næringsrettet
kompetanse
Om noen år skal
millenniumsgenerasjonen (født mellom 1980 og midten av 1990-tallet) og Gen Z,
(født sent på 90-tallet og tidlig 2010-tallet) dominere på arbeidsplassen. Dette
gjør at du som leder er nødt til å begynne å spille mer på de unges premisser.
Det du må vite,
er at dette er generasjoner (særlig den heldigitale Gen Z) som arbeidslivet aldri
har opplevd før – og de bør behandles som sådan.
Oppvokst med selvbestemmelse
Til tross for at «Millennials» og Gen
Z er svært ulike har de en del av de samme forventningene til arbeidslivet. De har
for eksempel fra tidlig i barndommen fått være med på å ta beslutninger og de er
vant til å bestemme selv. Frihet er derfor viktig for disse generasjonene, og mange
foretrekker å gjøre sin
jobb med stor grad av autonomi.
Samtidig setter de pris på feedback
og en coachende leder. Mer enn
noen annen generasjon liker de fleksibilitet og er opptatt av tilhørighet,
mangfold, inkludering og klima.
Dessuten
stiller disse generasjonene større krav til å utvikle seg på jobben. De er godt utdannet og ser etter ledere
som er opptatt av kontinuerlig læring og arbeidsgivere som investerer i de ansattes
utvikling.
Annonse
Kompetanse
og læring hele veien
Det er mye
som skal endres i dagens lederrolle for å lede en lærende organisasjon. Lederen
må tilrettelegge for økt læring på arbeidsplassen og skape et klima slik at
læring vil skje. Her spiller det å gå foran med gode eksempler og psykologisk
trygghet en viktig rolle.
HR bør også bygges
opp for å ta strategisk kompetanseutvikling som en av sine viktigste oppgaver
og finne gode implementeringsløsninger.
Nye lederroller
og ny læringskultur må til, ikke bare for å beholde unge og lovende, men også til
fordel for alle generasjoner ansatte. Det bidrar til mer engasjerte
medarbeidere, bedre samarbeid på tvers og bedre innovasjonsevne - alt til
organisasjonens fordel.