Medarbeidere, elever, kolleger, studenter

Tar med seg negative opplevelser inn i ny jobb

Når arbeidsgiver lover nyansatte mer enn de kan holde, oppleves det som løftebrudd. Det kan få ansatte til å finne seg ny arbeidsgiver, men brent barn skyr ild.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Arbeidsgivere som skal ansette nye medarbeidere, bør være oppmerksom på at ansattes erfaringer med tidligere arbeidsgivere er med på å forme hans eller hennes forhold til organisasjonen.

Organisasjonsforsker Robert Buch har i sitt doktorgradsarbeid ved Handelshøyskolen BI blant annet undersøkt om det er noen sammenheng mellom medarbeiderens opplevelse av hvordan hun ble behandlet av tidligere arbeidsgiver og medarbeiderens forhold til nåværende organisasjon. Han gjennomførte våren 2011 en intervjuundersøkelse blant 500 medarbeidere i to kunnskapsintensive organisasjoner, skriver Forskning.no.

Mister tillitenStudien viser at medarbeidere som hadde opplevd dårlig behandling fra tidligere arbeidsgiver, er mindre tilbøyelig til å oppleve relasjonen til nåværende arbeidsgiver som sosial, og mer tilbøyelig til å oppfatte at de har en kortsiktig økonomisk relasjon til nåværende arbeidsgiver enn de som ikke har løftebrudd med i bagasjen. Dette tyder på at medarbeidere som opplever at de har vært lurt før, ikke ønsker å bli lurt igjen.

Vær støttendeForskerne fant samtidig at ansatte som opplever høy grad av støtte fra nåværende organisasjon, i mindre grad lar seg påvirke av hvordan de ble behandlet av tidligere arbeidsgiver. For å redusere påvirkningskraften til ansattes mindre gode erfaringer med tidligere arbeidsgivere, bør derfor organisasjoner opptre støttende og forsikre nyansatte om at de vil bli tatt godt vare på, anbefaler Busch.

Powered by Labrador CMS