passer_colourbox

Hvorfor videreutdanning?

De fleste som velger etter- og videreutdanning er allerede både fornøyd med jobben, og positiv til fremtidige arrieremuligheter. Så hvorfor velger de da enda mer utdanning?

Publisert

I en undersøkelse fra Handelshøyskolen BI svarte 84 prosent at de var svært positive til fremtidige karrieremuligheter - før de begynte på etter- og videreutdanning. 70 prosent var også svært fornøyde med jobben sin.

Allikevel valgte de å sette seg på skolebenken for å studere videre.

Utfordres av de yngre

Ansvarlig for MBA-programmene ved BI, Kristin Ølberg, sier at den yngre generasjonen arbeidstakere puster de etablerte i nakken.

- Mange føler derfor at de må være på hugget for å bli lagt merke til, og for å henge med. For mange gir det derfor en ekstra trygghet å øke egen kompetanse, for å stille sterkere i konkurransen med yngre arbeidstakere, sier hun.

Stor tilpasningsjobb

Direktør for Employment Branding i Manpower, Anne Herseth, mener at både studenter og arbeidsgivere må forberede seg på en stor tilpassningsjobb i tiden som kommer. Hun understreker at også universiteter og høyskoler må rette seg etter endringene i samfunnet.

- Vi er midt i en periode med et skiftende arbeidsliv. Bedrifter kjøpes opp, flytter og forsvinner. Med ny teknologi kommer det nye bedrifter som tilbyr jobbinnhold vi ikke visste eksisterte i går, sier Herseth.

Ny generasjon

Hun peker på at den nye generasjonen arbeidstakere en "utradisjonell" CV.

- De er modne og bevisste, med mye kunnskap. Ofte har de flere spesialfelt og flere utdannelser, og en utradisjonell fagsammensetning. De er vant til at ting legges til rette, og det kan bli en utfordring for mange arbeidsgivere. De ønsker å gjøre ting på sine premisser, når det passer dem, sier hun.

Smittsomt

I undersøkelsen fra BI sier studentene at de viktigste årsakene til at man tar etter- og videreutdanning er for å få mer interessante arbeidsoppgaver, personlig utvikling og kompetanseutvikling.

- Vi vet at sinnsstemning smitter. Det at ansatte har arbeidsoppgaver som er relevante i forhold til utdanning, og som gjør at de trives på jobb, er viktig for bedriftens lønnsomhet. Samtidig betyr kompetanseutvikling hos den enkelte også utvikling for bedriften. Dette er en typisk vinn-vinn situasjon, sier Ølberg.

Powered by Labrador CMS