Arbeidsmiljø. Verdensdagen for psykisk helse.

Nye krav til arbeidsmiljøet – en gulrot for arbeidsgiver

INNLEGG

Anniken Astrup (øverst), fagsjef og advokat i Econa og Marianne Kringlebotn, forhandlingssjef og advokat i Econa

Fra nyttår får arbeidsgivere utvidede plikter til å følge opp arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø gjennom endringer i arbeidsmiljøloven. Krav om tydeligere ledelse gjennom forventningsstyring og dialog med ansatte bør gi bedre resultater og lavere sykefravær.

Arbeidsgivere må fremover jobbe mer systematisk for å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø og dokumentere hva de gjør. Det er en kjent sak at dårlig psykososialt arbeidsmiljø øker sannsynligheten for sykefravær. Eksempler på faktorer som kan føre til at arbeidstaker blir syk er tidspress, uklare forventninger, eller følelsesmessige belastninger. Det er derfor viktig ha en god tilbakemeldingskultur som fremmer forståelse på hvordan tilbakemeldinger oppleves av mottakerne.

Arbeidsplassen er det viktigste stedet for å jobbe med inkludering og forebygging av sykefravær. Godt samarbeid mellom ledelse og ansatte, god ledelse, tilrettelegging og aktiv dialog er viktige faktorer for å oppnå et godt arbeidsmiljø.

Et godt arbeidsmiljø kjennetegnes av en rekke forhold som skaper trivsel, trygghet og produktivitet for arbeidstakerne. Dette er både et juridisk krav etter arbeidsmiljøloven og et viktig element for virksomhetens suksess. Her er noen eksempler på hva som utgjør et godt arbeidsmiljø:

  • Det oppmuntres til åpen dialog, og arbeidstakerne føler seg trygge på å ta opp problemer og forbedringsforslag.
  • Det er god støtte fra både kolleger og ledere, og man opplever at egen innsats blir anerkjent.
  • Klare forventninger: Det er tydelig hva som forventes av ansatte.
  • Arbeidstakere gis mulighet til å utvikle seg gjennom kurs, opplæring og varierte arbeidsoppgaver.
  • Arbeidstakere involveres i beslutninger som angår deres arbeidsforhold.
  • Balanse mellom arbeid og fritid.
  • Arbeidstidsordningene er forutsigbare slik at ansatte kan ha en god balanse mellom jobb og privatliv.
  • Der det er mulig, tilbys fleksible arbeidsordninger, eksempelvis hjemmekontor eller fleksitid.

Med nye kravene til dokumentasjon kan det bli mer vanlig at ansatte varsler om dårlig behandling eller et uakseptabelt psykososialt arbeidsmiljø. Arbeidsgiver må i slike saker kunne dokumentere hvilke krav som gjelder og hvilken opplæring og tilbakemeldinger som er gitt. Arbeidsgiver må kunne dokumentere at de har jobbet med det psykososiale arbeidsmiljøet i god tid før forholdet utvikler seg til en konflikt.

Langvarig sykefravær kan føre til at man faller helt ut av arbeidslivet. Med IA-avtalen og de nye lovendringene er myndighetene og partene i arbeidslivet enige om kraftfulle tiltak for å snu utviklingen og redusere sykefraværet.

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse. Vi i Econa tenker at dette bør være en gyllen anledning for alle arbeidsgivere til å systematisk forbedre det psykososiale arbeidsmiljøet. Gjør man det, er man forberedt på lovendringene som trer i kraft ved nyttår. Det er først og fremst en gulrot for arbeidsgiver, som sannsynligvis får økt produktivitet og økt tilstedeværelse på jobb som resultat.

Powered by Labrador CMS