hoppe av (bredde)

Sterk vekst gir økt gjennomtrekk

Kraftig vekst i en bedrift eller en bransje krever nye og flere ansatte, men de sitter løst og forsvinner stadig raskere. Mange går i den fella at de i en vekstfase forsømmer det som skal til for å beholde medarbeiderne sine.

Publisert

Sammenhengen mellom vekst og medarbeiderflukt beskrives blant annet i danske ErhvervsBladet, som slår fast at mange danske vekstvirksomheter har problemer med å holde på medarbeiderne sine.

Les også: Slik beholder du stjernemedarbeiderne

Det skyldes at mange av disse bedriftene glemmer at vekst må skje med bredt og ikke smalt fokus.

" Kommunikasjon med medarbeiderne

Det er ikke nok å måle på økt omsetning. Kommunikasjonen med medarbeiderne må også være med. Fokuserer man ikke bredt, kan det føre til medarbeiderflukt, fastslår det danske næringslivsbladet, på bakgrunn av råd fra flere eksperter.

Det viktigste rådet fra bladets eksperter er å legge – og følge opp – en strategisk plan som skriftlig beskriver både veien og målet.

– I en vekstfase skal man gjøre seg helt klare tanker om hva virksomheten vil ha bruk for. Ofte vil det ha noe å gjøre med de riktige menneskene, sier Steen Toftegaard Poulsen, hodejeger og HR-rådgiver, til ErhvervsBladet.

Få nøkkelmedarbeidere på plass

Han anbefaler vekstbedrifter å få på plass en eller to nøkkelmedarbeidere så fort som overhodet mulig. I tillegg til å tiltrekke investorer, kan noen profilerte navn med høy kompetanse bidra til å gjøre virksomheten mer attraktiv for andre kandidater.

Poulsen råder også vekstbedrifter til å bygge nettverk med andre virksomheter i samme situasjon. Ikke vær redd for å dele erfaringer med andre. Det kan gi grobunn for nye løsninger som man ellers ikke ville kommet på.

Økt turnover også i Norge

Også her i Norge sliter stadig flere med å beholde arbeidskraften. I perioden fra 1989 til 2005 har det ifølge forsker Harald Dale-Olsen ved Institutt for samfunnsforskning vært en klar tendens til økende mobilitet i arbeidslivet.

– Vi har nå et historisk høyt press på arbeidskraft. Det ville overraske meg stort om det ikke fortsatt er en solid økning i turnoveren, sier Dale-Olsen til Teknisk Ukeblad.

Lønn, arbeidsmiljø og utfordringer

Fredrik Syversen som er direktør for næringsutvikling i IKT-Norge sammenlikner med tiden rundt 1999 da hans bransje forrige gang sloss om fagfolkene. Den gangen hadde medlemsbedriftene en turnover på 25 prosent. Nå er den 17 prosent.

- Bedriftene er nok ofte mer opptatt av å få folk inn enn hvordan de skal holde på dem, sier Syversen til Teknisk Ukeblad.

Han mener høy lønn, godt arbeidsmiljø og spennende oppgaver er det som skal til for å få gode medarbeidere til å bli lenger i bedriften.

"
Powered by Labrador CMS