– Selv om det er teknisk mulig å få regnskapstjenester fjernlevert, ser det ut til at de fleste foretrekker å få dette levert fra et lokalt regnskapskontor, forteller Regnskap Norge-sjef Rune Aale-Hansen.

Lokalt næringsliv vil ha lokale regnskapsførere

En fersk analyse fra Regnskap Norge viser at landets små og mellomstore i bedrifter i stor grad foretrekker å bruke regnskapsfører med lokal tilknytning.

– Med tanke på økt digitalisering har det vært interessant å se om det påvirker sentralisering i regnskapsbransjen. Så langt ser det ut til at næringslivet vektlegger nærhet – over 8 av 10 virksomheter velger regnskapsfører som er innenfor en radius av 5 mil. Dette kan også være et bilde på at mange mikrobedrifter foretrekker tjenester fra lokale regnskapsførere, som også gjerne er mindre virksomheter, sier Rune Aale-Hansen adm. dir. i Regnskap Norge.

Regnskap Norge har gjort en fersk analyse for å se på betydningen av lokalisering og reiseavstand når landets SMBere skal velge regnskapsfører.

Viktig konkurransefortrinn

– Analysen, der Regnskap Norge har kartlagt ca. 2400 virksomheter, viser at regnskapsbransjen er en av bransjene hvor nærhet til kunden er et viktig konkurransefortrinn. Hele 44 prosent av kundebedriftene er lokalisert innenfor en radius på kun 10 km regnet fra regnskapsforetakets kontorsted, og hele 80 prosent befinner seg innenfor en radius på 50 km. Kun 10 prosent er lokalisert mer enn 100 km unna, forteller Regnskap Norge-direktøren:

– Vi har ingen fasit på hva som anses som akseptabel reiseavstand, men resultatene i analysen forteller oss at antall kunder synker i takt med økt reiseavstand. Det er med andre ord en klar sammenheng mellom reiseavstand og valg av regnskapsforetak som er umulig å overse.

(Regnskap Norge/myNEWSdesk)

Powered by Labrador CMS