Scandic Norge har mange ledige stillinger, og onsdag 31. mars møtte HR-direktør Elin Ekrol flere personer med funksjonsnedsettelser som ønsker å komme seg inn i arbeidslivet.

- Gjør det enklere for folk med et handikap å søke jobb

Scandic Norge ønsker å bidra til å senke terskelen for deltakelse i arbeidslivet. Denne uken har hotellkjeden og Norges Handikapforbund (NHF) sammen arrangert rekrutteringsdag for mennesker med funksjonsnedsettelser.

Rekrutteringsdagen ble arrangert på Scandic Solli i Oslo sentrum onsdag, og hensikten med dagen var å bli kjent med kandidater til ledige stillinger i selskapet. Scandic Norge har i øyeblikket utlyst om lag 150 stillinger over hele landet, og har behov for medarbeidere i et bredt spekter av stillinger.

- I dag har jeg møtt flere ressurssterke og motiverte kandidater som ønsker å komme seg ut i arbeidslivet, og som skal i videre intervjuer på flere av våre hoteller. Jeg håper dager som dette kan bidra til å senke terskelen for deltakelse i arbeidslivet, og at enda flere ser mangfold på arbeidsplassen som en styrke og noe en bør etterstrebe, sier HR-direktør i Scandic Norge, Elin Ekrol.

100 000 ufrivillig utenfor

Ifølge barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) står mer enn 100 000 mennesker med funksjonsnedsettelse ufrivillig utenfor arbeidslivet. Tall fra samme instans viser at andelen sysselsatte i denne gruppen er på 43 prosent, mot 74 prosent i befolkningen for øvrig.

En av jobbsøkerne som tok turen innom Scandic Solli onsdag formiddag var Helene Andrea Sundsethvik Ulvin. Hun er bosatt i Røyken, og synes det å jobbe i hotellbransjen virker spennende. Sundsethvik Ulvin er avhengig av tilretteleggelse på arbeidsplassen, ettersom hun har utfordringer med kommunikasjonen. Hun har blant annet problemer med hørselen, som gjør det nødvendig at beskjeder gjentas oftere og at beskjeder og oppgaver formidles visuelt eller praktisk.

- Jeg kom hit i dag for å forsøke å få meg jobb, og har hatt gode samtaler om mulighetene som finnes. Jeg tror det å være åpen og imøtekommende på denne måten gjør det enklere for mennesker som har et handikap å søke jobb, sier hun.

Jobbsøker Helene Andrea Sundsethvik Ulvin dro fra rekrutteringsdagen på Scandic Solli etter å ha sikret seg intervjuer på to Scandic-hoteller. Til høyre: HR-direktør Elin Ekrol i Scandic Norge.

Sikret seg to jobbintervjuer

Jobbsøkeren gjorde et godt inntrykk på de som jobber med rekruttering i Scandic Norge, og skal videre i intervjuer både på Scandic Sjølyst og Scandic Ambassadeur i Drammen. I løpet av onsdagen møtte HR-avdelingen i selskapet flere kandidater, tok imot CV-er og avtalte nye intervjuer om stillinger ute på hotellene.

- Det er fortsatt en lang vei å gå for å sikre et inkluderende og åpent arbeidsliv. For å bidra til en positiv endring, har vi i Scandic Norge over flere år forpliktet oss til å kalle inn alle kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelser til intervju hvis de oppgir dette i søknaden. Et stort antall ressurssterke funkiser står i dag utenfor arbeidslivet, og vi ønsker at flere skal bli kjent med oss og hvilke muligheter som finnes her, sier HR-direktør Ekrol.

- Scandic våger å tenke nytt i sitt rekrutteringsarbeid for å øke mangfoldet blant sine ansatte. Dette har de jobbet for i flere år, og de fortsetter å satse og utvikle konseptet. De har konkrete resultater å vise til og går lengre enn bare festtaler. Med rekrutteringsdagen har de tatt skrittet videre fra «funkis-takeover» som vi begynte med, og går rett på direkte rekruttering. Scandic skjønner at nedsatt funksjonsevne ikke er synonymt med nedsatt arbeidsevne, sier regionleder i Norges Handikapforbund Oslo, Magnhild Sørbotten.

Stifanos Bihonelgne er rullestolbruker og kurs- og konferansevert på Scandic Fornebu. Han delte av sine erfaringer under Rekrutteringsdagen på Scandic Solli.

Scandic har en omfattende tilgjengelighetsstandard på 159 punkter, og prioriterer tilgjengelighet både i nybygde og renoverte hoteller. Samtidig som hotellkjeden ønsker å tilrettelegge arbeidsplassene for mennesker med funksjonsnedsettelser, skal tilgjengelighetsstandarden sikre at alle gjester – med eller uten nedsatt funksjonsevne – skal få den samme, gode servicen.

(Scandic Norge/myNEWSdesk)

Powered by Labrador CMS