IKEA skal leie ut møbler til bedrifter
IKEA har lansert en utleietjeneste rettet mot bedrifter. Tjenesten gir bedrifter som har behov for midlertidige møbler tilgang til et stort utvalg av møbler, uten å måtte kjøpe.
Tjenesten, som er et pilotprosjekt, er rettet mot bedrifter som trenger midlertidig kontorplass, er i vekst eller trenger noe annet - som møbler til en visningsleilighet.
- Denne tjenesten skal gjøre det enklere enn å eie, og være mer fleksibel enn å kjøpe. Når du utvider eller starter ett nytt selskap har du andre ting å tenke på, og andre ting å bruke penger på enn kontormøbler. Vi hjelper til med alt du trenger, og leier ut hele sortimentet vårt, unntatt det som må monteres på vegg eller som er til engangsbruk, forteller Eja Tuominen, kommersiell direktør i IKEA.
Møbelutleie til bedrifter har minimum leieavtale på 12 måneder. IKEA sørger for forslag til møbleringsplan, levering, montering og en enkel månedlig betaling. Når utleieavtalen er ferdig vil IKEA ta tilbake møblene, reparere og bruke på nytt, enten i ny leieavtale eller for salg i Gjenbruksbutikken på IKEA. Alt skal gjenbrukes.
Denne tjenesten er et av mange steg for IKEA å bli klimanøytrale og 100 prosent sirkulære innen 2030.
- Vi vet at mange bedrifter har skiftene behov, de vokser eller krymper og flytter kontorer. Det er krevende å møblere kontorer for bedrifter som stadig er i endring, og særlig om man ønsker å være bærekraftige og ikke kaste fullt brukbare møbler. Dette kan være en løsning for dem til å ta et mer bærekraftig valg, sier Eja Tuominen.
Pilotperioden er ferdig i november 2021. Om pilotperioden blir vellykket, så vil IKEA videreutvikle tjenesten til å også kunne brukes av privatpersoner.
(IKEA/NTB Kommunikasjon)