Powernap-1

Slik takler du møtedeltakere som kjeder seg

Det finnes ansatte som ikke liker å delta på intern opplæring. Hvorfor? Fordi de er lei av å høre på kjedelige presentasjoner. Her følger noen tips til hvordan du kan løse problemet.

Publisert

Energi smitter på samme måte som kjedsomhet. En god og livlig fremføring søger for at publikum følger med på det du formidler. Ill.foto: Colourbox.

Det første du bør gjøre før du skal holde et innlegg eller presentere nytt stoff er å lage et godt presentasjonsmateriell.

Hvis stoffet du skal presentere er kjedelig og tørt stiller det ekstra krav til deg. Grundige forberedelser kan være alfa omega. Det gjør deg i stand til å følge innfallsmetoden dersom ikke alt går som planlagt.

Her følger noen eksempler på hvordan du ser at folk kjeder seg, og noen konkrete råd til hvordan du kan bryte av/inn for å fange folks oppmerksomhet igjen.

1. Ukontrollert gjesping

Uansett hvor mye folk prøver å holde seg våken klarer de ikke å la være å gjespe. Energinivået har sunket til bunns.

Tips: Lukk opp et vindu og få inn frisk luft. Be tilhørerne reise seg og strekke litt på beina slik at de får i gang blodomløpet i kroppen.

2. Kikker på klokken

En kjedelig fremføring kan fort gi følelsen av at tiden står stille. Når folk titter på klokken kan det tenkes at de sitter med følelsen av at dette kommer til å vare en evighet.

Tips: Spør om noen kan forklare med sine egne ord det du akkurat har forsøkt å formidle. Send ballen videre til andre personer for å dra de med inn i presentasjonen. Si at du forstår at stoffet kan virke både tørt og kjedelig, men forklar samtidig hvorfor stoffet må gjennomgås. Fortell hvor lang tid det er igjen av presentasjonen.

3. Småsnakking med sidemannen

Din fremføring er blitt så uinteressant at de ansatte faller for fristelsen av å starte en mini-samtale med personen som sitter ved siden av.

Tips: Stopp opp og spør om de diskuterer det du snakker om, eller om du presenterer stoffet på en gal måte. Det kan gi deg noen nyttige innspill i forhold til å få opp engasjementet i hele gruppen. Du kan også bruke litt humor. Hvis det passer kan du spørre om de vil dele ”temaet” de diskuterer med hele gruppen.

4. Folk leser gjennom hele programmet før du er ferdig

Hvis du dveler for lenge ved et tema kan det tenkes at noen blir rastløs og vil videre. De begynner å bla i papirene og leser seg gjennom hele presentasjonen mens du fremdeles er fokusert på side 3.

Tips: Få opp tempoet og spør om alle har skjønt poenget/temaet. Hvis det er mulig kan du vente med å dele ut notatene dine slik at tilhørerne får det når du er ferdig.

5. Toalettbesøk uten retur

Dersom en eller flere personer sniker seg ut og ikke kommer tilbake kan det være et klart uttrykk for at de ikke er så interessert i det du snakker om.

Tips: Ta en felles 3-minutterspause og be folk få med seg alle tilbake.

6. Tegner på opplæringsmateriale

Når folk begynner å tegne kruseduller kan det være et tydelig tegn på at tankene er på vandring. Kanskje har din monotone stemme gjort plass til dagdrømmerier.

Tips: Varier stemmeleie og volum når du snakker. Vis bilder og beveg deg rundt i lokalet mens du presenterer.

7. SMS og mail på mobil

Når folkene dine følger mere med på mobilen enn på din presentasjon bør du forstå at det du snakker om ikke er veldig spennende.

Tips: Be publikum legge vekk mobilen og si at presentasjonen tar kortere tid dersom du slipper å gjenta deg selv. Det er dessuten uhøflig og respektløst å fikle med mobilen når andre forsøker å formidle viktig informasjon.

8. Tomme og uforstående blikk

Hvis du møter et par spørrende og uforstående øyne i det du stiller et spørsmål er det helt klart at vedkommende har ramlet av lasset. De har kanskje tatt noen korte mentale charterreiser mens du har snakket. Det kan tenkes at personen sliter med helt andre ting enn at din presentasjon er kjedelig.

Tips: Her er det ikke annet å gjøre enn å spørre om det er noe du kan gjøre annerledes neste gang du presenterer.

For å gjøre presentasjonen din spennende kan du bruke visuelle hjelpemidler som data, internett, musikk, brosjyremateriell, bilder etc.

Dra frem konkrete eksempler og bruk gjerne historiefortellingsteknikken. Humor kan fungere som en oppkvikker og som krydder for å gjøre stoffet mer engasjerende.

Til slutt; still åpne spørsmål til publikummet ditt og be de gjerne dele av sine erfaringer. Det er en fin måte å fange folks oppmerksomhet og øke engesjementet.

Lykke til!

Powered by Labrador CMS