bjørn-kjos-og-fly.jpg

Bjørn Kjos fikk prisen \"Kunsten å lede\"

Årets vinner av prisen Kunsten å lede og utvikle har navigert Norwegian i gjennom turbulent luftrom og levert imponerende resultater. 

Publisert

Fra venstre Wenche Hagan, Bjørn Kjos og Maalfrid Brath under prisutdeligen. Foto: Karine H. Henriksen

- Dette er en hedersbevisning på vegne av alle i Norwegian. Uten dem hadde jeg ikke stått her i dag. Det er jo ikke noen kunst å lede når man har flinke folk som er gode til å lede seg selv, sier en smilende Bjørn Kjos, som får overrakt prisen ”Kunsten å lede og utvikle” fra Maalfrid Brath i Manpower og Wenche Hagan i HR-Norge.

I juryens begrunnelse står det blant annet:

”Bjørn Kjos har klart å utnytte de mulighetene som er skap i en bransje som bokstavelig talt har mye turbulens, men hvor Norwegain har tatt av på en måte som skaper verdier for eiere, ansatte og samfunnet totalt sett. Der hvor mange virksomheter sliter med konsistens mellom overordnet stategi og HR, har Bjørn Kjos vært flink til å holde klar siktlinje.

Han har bygget forretningsideen inn i HR, samtidig som han aktivt har utnyttet de mulighetene som konkurransesituasjonen har gitt også i forhold til HR-området. På den måten har selskapet oppnådd store konkurransefordeler, fordeler som de har utnyttet med stor suksess ”

”Bjørn Kjos har mye pågangsmot, humør, stor entusiasme og høy personlig troverdighet. Han beskrives som en idesprøyte, som holder stor fart og hvor dem som jobber sammen med ham må stå på for å holde følge. Han setter høye mål og får andre til å tro på at det umulige likevel er mulig. På denne måten går han foran, bygger kultur, skaper motivasjon og viser gjennom sitt personlige eksempel hvordan selskapet skal nå de mål som settes”.

Sterke ledere

Dette er den 20. gang prisen deles ut. Blant tidligere prisvinnere finner vi Marit Breivik, Terje Venold og Idar Kreutzer. Prisen består, foruten heder og ære, av 50.000 kroner og et litografi fra Stig Andersen.

– Det spørs om jeg fortjener dette da, sier han spøkefullt. Men pengene er han ikke i tvil om. De kommer til å gå til Unicef som er Norwegians hovedsamarbeidspartner.

Gir de ansatte ansvar

En stor del av Norwegians suksess ligger i Bjørn Kjos sin lederstil. ”En uhøytidelig bondetamp fra Sokna”, som han selv sier.

Hva gjør du for å få det beste ut av dine medarbeidere?

– Det er et spørsmål med mange svar. En flat organisasjon der hver enkelt har mye ansvar er viktig. De ansatte må selv tørre å ta avgjørelser som er best for bedriften, og det handler om å våge. De som ikke tørr å gjøre feil gjør ikke noe.

- De eneste som ikke har lov å feile i Norwegian er våre piloter, understreker han.

– Så er det viktig å lære de ansatte å dra i samme retning, slik at de spiller på samme lag. De må spille seg selv og andre gode. Klarer man det er det utrolig hva du kan oppnå, sier Bjørn Kjos.

Erfaring og nytenkning

Erfaring i cockbiten er viktig. Vel så viktig er også evnen til å tenke nytt.

– Ved å ansette folk med bred erfaring som har jobbet i andre selskaper kan vi benytte oss av deres erfaringer og kompetanse. Fordelen er helt klart at vi kan snappe opp løsninger og nye måter å tenke på som til sammen blir veldig bra for Norwegian. Men det er også viktig å ha piloter som er innovative og nytenkende, og her kommer de yngre flygerne inn i bildet, sier han.

Hva blir største utfordring i det å lede selskapet fremover?

– Vi blir spredd over stadig flere land og da blir det store distanser. I dag har vi baser i Norge, Danmark, Polen og Sverige. Nå er vi til sammen 1600 ansatte, hvorav rundt 400 er utenfor Norges grenser. Det å skape en felles filosofi og kommunikasjon blir en stadig større utfordring fremover, sier den glade prisvinneren.

Få med deg hele intervjuet med Bjørn Kjos i Personal og Ledelse som kommer ut i desember 2009.

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.Abonner på Personal og Ledelse og få åtte utgaver for kr 640.

"
Powered by Labrador CMS