Klimakrisen er et resultat av summen av alle menneskelige handlinger, hvis hver av oss gjør noe, kan vi være med på å løse problemet. Det nye nettsamfunnet Aurora Sustainability har ambisjoner på våre vegne.

Hvor bærekraftig er du, egentlig?

Hvis du synes at du ikke får gjort noen forskjell alene, skal du vite at det er mange som deg. Et nytt sosialt medium skal samle alle enkeltpersonene - og vips kan man sammen få muligheter til å forandre verden.

«Vær den forandringen du ønsker å se i verden» er en velbrukt klisje. Men de fleste av oss kan føle seg små og ubetydelige i møte med klima- og miljøproblemene.

Et overveldende problem

Et hav som fylles med plast, karbonutslipp ute av kontroll til tross for internasjonale avtaler, og hvert eneste år øker verdens befolkning med omlag 1 prosent, vel 80 millioner mennesker. I Sør-Afrika føles disse problemene mer akutte, enn de gjør i Norge, hvor effektene ennå ikke er så synlige i hverdagen.

– I Cape Town føler man behovet for en mer bærekraftig og rettferdig verden hver eneste dag. Matsikkerhet er et tema, kraftnettet er hovedsakelig fossilbasert og under press, og klimaforandringene vil forsterke alle disse problemene, sier Danielle Laity.

I stedet for å la seg overvelde av problemene, bestemte Laity og laget hennes seg for å gjøre noe. Det har startet et nytt nettsamfunn: Aurora Sustainability.

Klimakrisen er et resultat av summen av alle menneskelige handlinger, hvis hver av oss gjør noe, gjør vi noe for å løse problemet.

I Aurora community platform kan alle logge seg inn og ta en hurtig quiz som gir deg størrelsen på karbonfotavtrykket ditt. Hensikten er ikke å konkurrere eller samarbeide med andre, men å få et mål på hvor bærekraftig du er i dag, og få kunnskap og inspirasjon til å gjøre bærekraftige livsstilsendringer.

Aurora Sustainability er iferd med å betateste sin andre versjon. Plattformen har allerede mer enn 10.000 brukere. Den ble lansert i Sør-Afrika, men den blir nå også lansert i Norge.

– Et enkelt menneske virker maktesløst. Men 10.000 mennesker som gjør noe, minner om en bevegelse. Og ennå er vi helt i begynnelsen, sier Magdalena Urbanik, ansvarlig for Aurora Sustainability i Norge.

Bruker nettverkseffekten til å forandre verden

Nettverkseffekter er tilstede når verdien av en vare eller tjeneste øker desto flere som bruker den. Auroras brukere vil fortelle hverandre om forandringene de har gjort, og gi hverandre innspill om grønnere valg.

– Det er mulig for forbrukere å påvirke en hel bransje, hvis de går sammen om å gjøre en forskjell, sier Laity.

Når du tar quizen, får du en Aurora poengsum. Desto flere poeng, desto mer bærekraftig er du. Du blir målt på fem områder: energi, transport, mat, annet forbruk og investeringer. Hvis du for eksempel begynner å sykle til jobb to dager i uken istedenfor å kjøre bil, vil dette gi den en høyere poengsum.

I dashbordet ditt vil du ha komplett oversikt over hvor bærekraftig livsstilen din er, eller ikke er. For mange gir det ikke særlig mening å få vite hvor mange kilo CO2 man har spart, derfor gir Aurora også måltall som er enklere å forstå. For eksempel hvor mange runder med vaskemaskinen du nå har spart.

Ambisjonene bak Aurora Sustainability er store.

– Vi skal bli nettsamfunnet for alle som ønsker å gjøre en forskjell. De som ikke orker å vente på at politikerne skal ta alle valgene for dem, men som heller tar konkrete valg i sin egen hverdag. Det er mange mennesker som ønsker å gjøre en forskjell allerede, sier Magdalena Urbanik.

(Miris/NTB Kommunikasjon)

Powered by Labrador CMS