Fra venstre: Thomas Ogilvie, Chief Human Resources Officer i Deutsche Post DHL Group; Regine Büttner, Executive Vice President HR, DHL Express; John Pearson, adm. direktør i DHL Express.

DHL Express kåret til verdens beste arbeidsplass

Selskapet har gått opp fra åttende plass i 2017, til andreplass i 2020, og nå til førsteplass i rangeringen til Great Place to Work og Fortune Magazine. Fokus på ansattes utvikling og engasjement har vært en suksess og gitt de beste økonomiske resultatene i DHLs 50-årige historie.

DHL Express, verdens ledende internasjonale ekspressleverandør, har blitt kåret til verdens beste arbeidsplass i den årlige rangeringen publisert av Great Place to Work ™ (GPTW) i samarbeid med Fortune Magazine.

Bak førsteplassen ligger ti år med kontinuerlig forbedring og investering i de ansatte, og et avansement fra 8. plass i 2017 til topplassering i 2021.

- Siden 2009 har DHL Express opplevd en transformeringsepoke styrt av selskapets Focus-strategi. I denne strategien er vårt formål å motivere mennesker som jobber hos oss og å bli den foretrukne arbeidsgiveren, sier John Pearson, administrerende direktør i DHL Express.

- For et selskap med 111.000 ansatte som opererer i 220 land og med forskjellige sedvaner, var dette et modig trekk. Det som driver meg hver dag er vår tro på mennesker og deres evne til å levere «excellence» til våre kunder og hverandre. Gratulerer til alle kollegaer som gjør dette mulig, og takk til de som deltok i årets undersøkelse. Jeg har aldri vært mer stolt over å være en del av dette selskapet.

CIS er nøkkelen

DHL Express legger stor vekt på å verdsette arbeidet til de ansatte. Den transformerende Focus-strategien var et av mange innovative DHL-programmer som GPTW-prisen har anerkjent.

Strategien er rettet mot Deutsche Post DHL Group sitt mål om å bli det foretrukne valget av arbeidsgiver, investering og leverandør i verden. Nøkkel til suksessen er et program kalt «Certified International Specialist» (CIS). I 2009 ble dette programmet introdusert for å styrke den kulturelle og utviklingsmessige bedriftskjernen basert på kundefokus og tillit. CIS inkluderer inspirerende opplæring og engasjement fra seniorledere i bedriften som oppmuntrer, anerkjenner og belønner viktig adferd.

Fra venstre: Thomas Ogilvie, Chief Human Resources Officer i Deutsche Post DHL Group; Regine Büttner, Executive Vice President HR, DHL Express; John Pearson, adm. direktør i DHL Express.

Engasjement lønner seg

- Et av de viktigste elementene i vår strategi er fokuset på menneskene som jobber i DHL Express. Uten engasjementet fra våre enestående ansatte ville vi ikke kunne levere den kvaliteten til våre kunder som vi gjør i dag, sier Regine Büttner, Executive Vice President HR, DHL Express.

- Vi er veldig stolte over hvordan initiativene våre og HR-innsatsen rundt elementene «Digital People», «Developing People», «Diverse People», «Healthy People» og «Giving Back to People» har utviklet seg, og at vårt engasjement lønner seg.

Forbilde for fokus på ansatte

- Deutsche Post DHL Group er stolte over at DHL Express er verdens beste arbeidsplass i 2021. Våre kollegaer som kobler sammen mennesker og forbedrer liv over hele verden, er vår største ressurs, og engasjement og motivasjon er forutsetning for bærekraftig suksess. DHL Express er et forbilde for fokus på ansatte og medarbeiderorientering, og en inspirasjon for oss alle, sier Thomas Ogilvie, Chief Human Resources Officer i Deutsche Post DHL Group.

- Jeg er mer enn begeistret over at våre ansatte ga oss den beste karakteren i årets Great Place to Work™-undersøkelse.

Jobbsikkerhet og trivsel

Under den globale pandemien var presset på ansatte innen logistikkbransjen intens. Anerkjennelsen som verdens beste arbeidsplass i 2021 er et bevis på styrken i DHL Express-kulturen. Den anonyme GPTW-undersøkelsen vurderer ansattes erfaring på tvers av rettferdighet, troverdighet, respekt, stolthet og kameratskap. Initiativer og programmer som forsterker bedriftskulturen blir også revidert.

Undersøkelsen registrerte økt personalmotivasjon og engasjement, og overgikk selskapets score på 93 prosent i 2020. DHL Express fokuserte på jobbsikkerhet og trivsel for de ansatte gjennom denne utfordrende perioden, og sørget for at ansatte forble trygge, sammenkoblet og støttet opp om.

Vanskeligere enn noen gang

- Selv om det aldri har vært mer kritisk å være en god arbeidsplass for alle, har det heller aldri vært vanskeligere, sier Michael C. Bush, administrerende direktør i Great Place to Work.

- DHL Express har bevist at når man leverer til sine ansatte, leverer de til kundene. 94 prosent av DHL-ansatte sier at kundene deres vil rangere tjenesten de leverer som «utmerket», mye bedre enn den globale referansen på 86 prosent.

For å bli anerkjent som «World’s Best Workplace», må selskapene først rangeres på GPTWs «Best Workplaces» nasjonale lister. Denne anerkjennelsen er basert på anonyme undersøkelser som vurderer ansattes erfaring med tillit, innovasjon, selskapets verdier og ledelse.

Bedrifter blir også vurdert på hvor godt de skaper en arbeidsplassopplevelse «For All» som inkluderer alle ansatte, uavhengig av hvem de er eller hva de gjør. I år satte Covid-19 søkelyset på fysisk og psykisk velvære for både arbeidsgivere og ansatte.

(myNEWSdesk)

Powered by Labrador CMS