COLOURBOX1092631--utsikt-ho.jpg

Avgangsstudentene vil gjøre karriere

Finanskrisen har gjort dagens unge studenter mer karrierebevisste og mindre opptatt av "meningen med livet" viser Universums årlige undersøkelse.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Når unge rangerer hva som er viktig i livet i 2012, skårer familie med 88 prosent og venner med 85 prosent fortsatt høyest, men begge faktorer har falt i viktighet til fordel for karriere som oppnår 81 prosent.

Det betyr at karriere har blitt viktigere siden tilsvarende måling før finanskrisen i 2007.

Universum har årlig siden 1997 kåret Norges mest attraktive arbeidsgivere og avdekket avgangsstudentenes preferanser og forventninger til arbeidslivet. Årets undersøkelse er besvart av 8 500 avgangsstudenter.

Selvrealisering

– Det var en periode før finanskrisen hvor alle unge skulle realisere seg selv og finne meningen med livet, denne trenden ser ut til å snu, sier Carlo Duraturo, ansvarlig for Universum i Norge.

Men at unge i dag er mer opptatt av karriere betyr ikke nødvendigvis at det blir lettere for norske virksomheter å få tak i kvalifisert arbeidskraft.

– Knapphet på kvalifisert arbeidskraft har gjort det å rekruttere, utvikle og beholde de beste, til et viktig strategisk tema i toppledelsen. For mange begrenser det mulighetene for vekst, og flere får øynene opp for at det å være en preferert arbeidsgiver er et sterkt konkurransefortrinn.

Samarbeider for lite – Mitt inntrykk er imidlertid at HR- og kommunikasjonsstabene ikke i tilstrekkelig grad jobber sammen om employer branding, verken strategisk eller planmessig. Det er i liten grad samsvar mellom ressursene som benyttes og hvor viktig problemstillingen er, sier partner og daglig leder Claus Sonberg i kommunikasjonsbyrået Zynk Communication & Leadership.

Offentlige virksomheter klatrer

Blant økonomistudentene har de offentlige og statlige virksomhetene klatret på listen, mens hos teknologistudentene ser vi en økning i interessen for oljebransjen.

På listen til IT studentene er HP og Computas blant de beste klatrerne. Men å være på topp i slike målinger er ikke nok i seg selv.

– Det hagler med rangeringer og omdømmemålinger denne uken. Rangeringer er alltid interessant og er en viktig driver for læring og forbedringer. Vel så viktig er det å bruke all informasjon i disse undersøkelsene strategisk for å forstå markedet, analysere preferanser og trender og finne ut hva de du ønsker å engasjere er opptatt av. De smarteste utnytter denne innsikten til et konkurransefortrinn, avslutter Sonberg.

Topp ti listen innen:

Business-studentene

1. Statoil

2. DnB

3. Erns & Young

4. PwC

5. McKinsey & Company

6. Aker Solutions

7. KPMG

8. Norges Bank

9. Deloitte

10. The Boston Consulting Group

Ingeniør-studentene

1. Statoil

2. Aker Solutions

3. Norconsult

4. Rambøll

5. Sweco

6. Multiconsult

7. Statkraft

8. Sintef

9. DNV

10. FMC Technologies

IT-studentene

1. Google

2. Microsoft

3. Bekk Consulting

4. Statoil

5. Funcom

6. Opera Software

7. Telenor

8. Steria

9. Capgemini/Capgemini Consulting

10. IBM

(NTB)

Powered by Labrador CMS