Menn bak forstørrelsesglass

Dansk dusørportal

På den danske jobb-portalen er forretningsideen at alle kan være headhuntere og få betalt for det.

Publisert

Finn og vinn kan kanskje være et passende slagord for den nye danske jobb-portalen www.mostwantedrecruiting.dk, som kombinerer jobbannonser med dusører. De retter seg i første rekke mot arbeidsgivere og jobbsøkere innen IT-bransjen.

Ideen går i korthet ut på at arbeidsgivere legger ut ledige stillinger på portalen, samtidig som de utlover dusør til den som hjelper dem med å finne rett kandidat.

Alle som har et nettverk bransjen kan melde seg inn i nettverket, og bli en av ”headhunterne”. I beste fall kan de dermed innkassere noen lettjente kroner på å tipse aktuelle kandidater til stillingene. Dusøren deles nemlig mellom den kandidaten som får jobben og den som har ”headhuntet” vedkommende.

Eksempel: En virksomhet mangler en IT-medarbeider. De legger ut annonsen på www.mostwantedrecruiting.dk, og utlover en dusør på 20.000 kroner. Annonsen sendes til alle ”dusørjegere” som har meldt seg inn i nettverket. Disse videresender annonsen til kandidater de tror er interessert i jobben. Kandidater som er interessert laster opp sin CV og søker jobben. Hvis hun får jobben får hun også halvparten av dusøren. Den andre halvparten går til den som har tipset. Dermed får søkeren ny jobb, tipseren får dusør og arbeidsgiveren får en ny medarbeider.

Dusørene varier stort sett fra 5.000 til 20.000 kroner. Webbportalen har bare eksistert noen få måneder, og vi vet ikke hvor mange som har fått jobb på denne måten. Men en kreativ forretningsidé er det utvilsomt.

Powered by Labrador CMS