Coaching

Jobber for felles coaching-standard

Hvem som helst kan kalle seg coach. Det vil den seriøse delen av bransjen ha slutt på. Nå arbeider de for å bli enige om en felles Norsk Standard for sertifisering av coacher.

Publisert

Les også: Bygg en coachingkultur

Coaching er et fagområde i sterk utvikling. Problemet er at det synes å utvikle seg i alle retninger. Innholdet varierer fra det rent akademiske til det svært alternative.

Dette ønsker flere av aktørene i bransjen å gjøre noe med. For over et år siden ble det nedsatt en komité i regi av Standard Norge. Målet er å komme frem til en felles Norsk Standard for coaching.

" Mer oversiktligEn viktig målsetting med en felles standard er å styrke bransjens omdømme og bidra til større åpenhet omkring innhold og kvalitet i tjenestene. Det er meningen at standarden skal være egnet som underlag for sertifisering av coacher.

Margaret Paasche, som selv er coach, leder komiteen.

- Vi ønsker at en Norsk Standard skal sikre kvaliteten på utdanningen og bidra til et felles faglig fundament. Det vil gjøre det lettere for studenter og kunder å orientere seg, og å stille krav til coachingtjenestene, sier hun.

Uavhengig tredjepartI dag eksisterer det ingen uavhengig sertifiseringsordning for coacher i regi av en uavhengig tredjepart.

- Det vi har i dag, er en bransjesertifisering. Det betyr at de enkelte skolene både utdanner og sertifiserer coachene selv, ut fra egne kriterier eller ut fra kriterier satt at internasjonale bransjeorganisasjoner, sier hun.

Kvalitetssikring- Hva vil en felles Norsk Standard bety for bransjen?

- Det vil i første omgang bety en kvalitetssikring av utdanningen av coacher. Dessuten blir det en standard som tar utgangspunkt i norske verdier og kultur. Vi vil også få større klarhet i hva coaching er og hvor det hører hjemme i det norske utdanningssystemet.

- Hvilke forventninger har du til en Norsk Standard for coaching?

- Jeg forventer at den skal bidra til å sikre bedre kvalitet og seriøsitet i bransjen, og at vi får flere godt utdannede coacher som er vurdert både i forhold til teori, praksis og egnethet. Vi vil at coaching skal være et seriøst alternativ også når motebølgen har roet seg, sier Margaret Paasche.

Les også: Første besøk hos coachen

" Tar tidNasjonal Komité for utvikling av Norsk Standard for coaching består av en rekke medlemmer fra bransjen, i tillegg til representanten fra Standard Norge. De har så langt jobbet i over et år for å komme frem til felles enighet.

- Per i dag har det ikke utpekt seg en tydelig uenighet i forhold til hva coaching er. Uenigheten er mer knyttet til hvilke krav som må stilles til utdanningsinstitusjonene for å kunne sertifisere coacher i henhold til Norsk Standard - hvor høyt skal lista legges? Og ikke minst, avklaring i forhold til vektleggingen av teoretisk undervisning, praktisk trening og coachingpraksis. Det vi si hva som vil være den riktige fordelingen mellom teori og praksis.

Norsk StandardEt av medlemmene i komiteen er Turid Torbergsen i The Coaching Institute. Hun tror også at en felles Norsk Standard vil heve bransjens renommé.

Det viktigste er, mener hun, at en standardisering bidrar til at kundene i større grad får den kvaliteten som de forventer.

- Det finnes mange tilbydere på markedet. I dag kan hvem som helst kalle seg coach og selge coachingtjenester, uten å ha noen bakgrunn for dette. Hensikten er derfor å heve kvaliteten på tjenestene og bransjens omdømme.

Internasjonalt nivåEt annet medlem i komiteen er Lene Rønning-Arnesen, som er president i International Coach Federation (ICF) i Norge. Hun forteller at det er stor uenighet internt i komiteen om hvilket nivå man skal legge standarden på.

- Vi i komiteen må sette kravene til standard for coaching i Norge høyt nok til å kunne møte kravene i det internasjonale miljøet. Vi er redd for at komiteen har for lave ambisjoner, sier hun.

Powered by Labrador CMS