penger - bredde

Råd for den ubehagelige lønnssamtalen

Her er noen råd om hva du bør tenke på, hva du bør si - og hva du definitivt ikke bør si - når du som leder har samtaler om lønn med dine medarbeidere.

Publisert

Mange medarbeidere opplever det vanskelig å ta opp sin egen lønn med sjefen.

Men slike samtaler kan også være vanskelige å håndtere for lederen, særlig hvis de kommer uventet og på medarbeiderens initiativ.

Og særlig hvis du ikke kan innfri alle ønsker som kommer på bordet.

Her er noen råd og tips som kan gjøre slike samtaler lettere å håndtere.

Forbered gode argumenter

Sørg for at du kan underbygge ditt tilbud eller avslag med gode argumenter. Du setter deg i en svært kinkig situasjon hvis du ikke kan forklare hvorfor en medarbeider lønnes slik han gjør, eventuelt hvorfor du ikke kan innfri vedkommendes ønsker. Uansett må du kunne gi saklige begrunnelser.

Husk: Dersom du avslår et ønske om lønnsforhøyelse med en skikkelig og konstruktiv begrunnelse, vil det kunne motivere medarbeideren til å gjøre en ekstra innsats for å oppnå pålegget i neste runde.

Hvis en medarbeider selv tar initiativ til å samtale om lønn, skal du ikke ta "forhandlingene" på sparket. Avtal heller et eget møte om saken, slik at du får anlending til å forberede deg.

Ikke lov noe du ikke kan holde

Dersom du vet at du ikke kan innfri ønsket om et lønnstillegg, kan det være svært fristende å love medarbeideren et løft ved neste korsvei.

Ikke gi slike løfter!

Det kan skje ting som gjør at du ikke kan holde det du har lovt. Da mister du både tillit, respekt og troverdighet.

Vær ærlig og nøktern

OK, kanskje må du skuffe medarbeideren. Det er selvsagt ikke hyggelig, men du må stå for de beslutningene du tar. Ikke skyv toppledelsen foran deg ved å vise til overordnede beslutninger som ikke finnes.

Vær realistisk og ærlig også i vurderingen av medarbeiderens kvaliteter og innsats. Ikke gi masse, urealistisk skryt for å kompensere for ubehaget ved å skulle avslå et ønske om mer lønn.

Da oppnår du bare å miste troverdighet, eller at personen får et urealistiske forventninger og blir dobbelt så skuffet.

Ikke la deg (ut)presse

En fersk undersøkelse fra bemanningsselskapet Proffice viser at halvparten av norske bedriftsledere har opplevd at medarbeidere har truet med å slutte dersom de ikke får høyere lønn. Og hver tredje medarbeider sier de har søkt andre jobber i den hensikt å presse lønna opp hos sin nåværende arbeidsgiver.

Som leder bør du ikke gi etter for slike trusler eller pressmidler. Det riktige mottrekket er å ha en gjennomarbeidet og konsekvent lønns- og personalpolitikk i bedriften.

Tenk strategisk

Bruk lønnsregulering som et verktøy for å skape jobbtilfredshet og for å beholde de viktigste nøkkelmedarbeiderne.

I dagens pressede arbeidsmarked er det vanskelig å ikke skulle tilby noe som helst. Men husk at lønn alene ikke er avgjørende for at folk blir i bedriften.

Interessante arbeidsoppgaver, gode utviklingsmuligheter og ikke minst sosiale goder har minst like stor betydning så fremt lønnen er noenlunde konkurransedyktig.

Unngå disse setningene

Her er fire setninger du ikke under noen omstendigheter bør ytre under et møte om lønn:

"Jeg er lei for det, men det kunne dessverre ikke bli mer enn dette..."

"Dette er egentlig mer enn du har fortjent..."

"Det er ikke jeg som har bestemt det, men ledelsen..."

"Jeg har bare fem minutter, men nå skal du høre..."

Kilder: ErhvervsBladet og Personal og Ledelse

"
Powered by Labrador CMS