jobbsoknadskriving
jobbsoknadskriving

Slik skriver du en god jobbsøknad

Jobbsøknaden bør være kortfattet, ryddig og poengtert. Fortell hva som er din motivasjon for å søke stillingen og hva du kan bidra med – og gjør deg selv så interessant at du blir innkalt til intervju.

Publisert

Ill.foto: Colourbox

En god jobbsøknad klarer på en presis og tydelig måte å formidle hvorfor du er interessert i jobben, hva du har oppnådd og hva du mener at du kan tilby din nye arbeidsgiver. Du skal ikke fylle søknaden med selvskryt, men du skal trekke fram sider ved deg selv som viser at du er en motivert og attraktiv kandidat til jobben.

Skreddersy søknadenIkke la deg friste til å masseprodusere jobbsøknader. Les stillingsannonsen grundig og finn ut hva arbeidsgiveren søker etter. Hvilke faglige og personlige kvalifikasjoner er det som etterspørres? Skaff deg også annen informasjon om arbeidsgiveren. Hva skriver de om jobb- og karrieremuligheter på sine hjemmesider? Jo mer du vet om jobben og arbeidsgiveren - jo lettere er det å skrive en god søknad.

Det er CV-en som skal gi en fullstendig oversikt over din yrkeskarriere og utdanning, men søknaden skal utdype det som er spesielt relevant for den jobben du søker på.

Vis at du er motivertNoe av det viktigste du gjør i en jobbsøknad er å gi en god begrunnelse for hvorfor du søker på jobben. Vis til arbeidserfaring, studier eller fritidsinteresser som viser at du har interesse for - og kunnskap om – fagområdet, bransjen etc. Få fram hva det er ved jobben eller virksomheten som gjør at du søker på jobben. Husk at din motivasjon for å søke jobben er noe du garantert vil få spørsmål om også på jobbintervjuet.

Les korrekturSkrivefeil gjør seg veldig dårlig i en jobbsøknad. Det virker slurvete og arbeidsgiveren får inntrykk av at du kanskje ikke er så interessert i jobben som du sier. Be gjerne noen andre om å lese korrektur for deg, etter at du har lest korrektur selv. Det er lett å bli blind for egne skrivefeil.

Bør du ringe?Mange lurer på om det er viktig å ringe til en av dem som er oppgitt som kontaktperson i stillingsannonsen. Svaret er at det kan være veldig lurt – men det kan slå begge veier. Du trenger ikke å ringe for enhver pris, men en positiv samtale gjør at du blir lagt merke til. Forutsetningen for å gjøre et godt inntrykk er at du har forberedt gode og relevante spørsmål. Du må også være forberedt på at kontaktpersonen stiller deg en rekke spørsmål tilbake. Hvis du ringer, så vis til telefonsamtalen i søknadsteksten.

Powered by Labrador CMS