Cathrine Lie Strand (t.v.) og Mona Elise Kotte-Eriksen i Potensialbygger AS.

- Like viktig med en attraktiv arbeidsplass

Det er mulig å jobbe virkelig mye og intenst med å få tak i de beste hodene. Men det hjelper lite hvis arbeidsplassen i seg selv ikke er attraktiv nok.

Publisert

Cathrine Lie Strand og Mona Elise Kotte-Eriksen i Potensialbygger har årevis med erfaring på begge sider i en rekrutteringsprosess. Akkurat nå jobber de med å få potensielle kandidater til å bygge opp sterke nok kort på sin egen hånd til å være akkurat det en ny arbeidsgiver ser etter. Tidligere har de jobbet med å hente inn de samme kandidatene til mange ulike virksomheter, blant dem IKEA, KID og Norli.

EMPLOYER BRANDING

  • Engelsk for «arbeidsgiver-merkevarebygging», en fellesbetegnelse på de aktiviteter et selskap gjennomfører for å kommunisere hva som gjør nettopp dette selskapet til en attraktiv arbeidsplass.
  • Dette gjelder både overfor eksisterende ansatte og potensielle nye medarbeidere.
  • Sterk employer branding gir bedriften et godt rykte, eller omdømme, og hjelper selskapet til å konkurrere om den mest attraktive arbeidskraften, samtidig som det skaper lojalitet blant egne ansatte og bidrar til lavere gjennomtrekk av ansatte.

(Store Norske Leksikon)

Attraktiv over tid

- Vi ser at de selskapene som er gode på employer branding har et fortrinn. De er allerede synlige og har bygget opp en positiv merkevare. De har bygget opp selskapet til å være en bedrift som en attraktiv arbeidsplass, sier de to som utgjør duoen i Potensialbygger AS.

Det å være en attraktiv arbeidsplass innebærer ikke at man bare skal bygge opp et inntrykk eller en modell for å framstå best mulig i en kortere periode.

Flere eksperter på Employer Branding fremhever nettopp at det er den langsiktige jobben som er fundamentert i visjoner, strategier og verdier som vil være helt avgjørende.

I tillegg er en virksomhet helt avhengig av medarbeiderne som til enhver tid er med på laget. Investering i denne gjengen vil nettopp være dette solide bidraget til å bygge en langsiktig, troverdig og tillitvekkende merkevare.

Vises gjennom handling

En grønn og bærekraftig bølge skyller godt gjennom samfunnet på alle nivåer, men kanskje aller sterkest i den gruppen av yngre, bevisste og holdningssterke kandidater som på et ganske snarlig tidspunkt skal inn i arbeidsmarkedet.

Det vil derfor være både nødvendig og lønnsomt å ha en gjennomtenkt og gjennomarbeidet visjon på dette området:

  • Hva slags fotavtrykk skal bedriften sette i hverdagen?
  • Hva kjennetegner oss?
  • Hvordan utvikler vi oss og tar inn over oss nye løsninger og metoder?
  • Hvordan kommer vi på parti med dem som skal jobbe hos oss?
  • Og hvem er disse menneskene vi søker etter?

Attraktive arbeidsgivere kan få så opptil dobbelt så mange søknader som dem som ikke oppfattes som attraktive, viser en rapport fra Randstad Employer Brand Research i 2019. I undersøkelsen, som ble tatt opp blant 4000 norske arbeidstakere, går det frem at 50 prosent absolutt ikke ønsket å jobbe for et selskap med et dårlig rykte – selv med lønnsforhøyelse.

Powered by Labrador CMS