
Kan ansatte trekkes i lønn for kunder som ikke betaler?
UKENS DILEMMA:En restauranteier taper penger fordi servitørene ikke er påpasselig med å få inn betalingen for mat og drikke. Kan sjefen trekke servitørene i lønn når kundene stikker av fra regningen?
Hei!
Vi driver en restaurantkjede og har i det siste hatt problemer med at flere gjester stikker av fra regningen fordi de ansatte ikke er påpasselige nok. Dette medfører et stort økonomisk tap for oss og vi lurer derfor på om vi har lov til å trekke de ansatte i lønn eller feriepenger for ubetalte regninger slik at de ansatte kanskje blir mer påpasselige.
Hovedregelen er etter arbeidsmiljøloven § 14-15 at arbeidsgiver ikke kan trekke arbeidstaker i lønn og feriepenger. Regelen skal både sikre at arbeidstaker mottar lønnen sin minst mulig beskåret, og å utjevne styrkeforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i en konfliktsituasjon.

Trekk i lønn eller feriepenger er kun tillatt når dette er hjemlet i lov. Visse unntak fra hovedregelen om forbud mot lønnstrekk er hjemlet arbeidsmiljøloven § 14-15, 2. ledd.
Unntakene i arbeidsmiljøloven
Regulerer når lønnstrekk kan skje og omfatter blant annet arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger, når det på forhånd er fastsatt i skriftlig avtale, når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent og når trekket gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller grovt har påført virksomheten. Unntakene nevnt over er ikke uttømmende og må ses i lys av arbeidsmiljølovens § 14-15 i sin helhet.
Må erkjenne erstatningsansvar
Det aktuelle unntaket i deres situasjon er trekk som gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten. For lovlig å kunne trekke den ansatte i lønn er det også vilkår om at arbeidstaker skriftlig har erkjent erstatningsansvar, eller at dette er fastslått ved dom, eller at arbeidstaker rettsstridig har fratredd sin stilling.
At arbeidstakeren må ha opptrådt på en grovt uaktsomt eller forsettlig måte, viser at det skal mye til for å foreta lønnstrekk. Kravet om grov uaktsomhet er strengere enn ved vanlig erstatningsansvar hvor det er tilstrekkelig med alminnelig uaktsomhet. Grov uaktsomhet kjennetegnes ved at handlingen eller unnlatelsen er særdeles klanderverdig.
Drøft problemstillingen
I deres tilfelle vil nok ikke de ansattes forhold kvalifisere til grov uaktsomhet og derfor heller ikke forsett. Det er da ikke lovlig å trekke de ansatte i lønn eller feriepenger for de ubetalte regningene. Det beste alternativet vil nok være å snakke med de ansatte om problemet og innføre noen ytterligere kontrollrutiner for å få bukt med problemet. Arbeidsgiver plikter uansett å drøfte problemer med de ansatte før det eventuelt trekkes i lønn etter unntaksreglene.