Fløyte cb543375

Hvordan legger vi til rette for varsling?

Bedriftens medarbeidere har lovfestet rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. Hvordan legger vi til rette for dette på beste måte?

Publisert

Hei!

Jeg gjennomgår arbeidsrutinene på arbeidsplassen. I denne forbindelse har jeg fått vite at jeg må legge til rette for at det skal kunne varsles om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Hva ligger det egentlig i dette, og hvordan kan jeg oppfylle lovens krav?

Oversikt over varslingsreglene

Arbeidsmiljøloven lovfester en arbeidstakers rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten, jf. § 2-4. Varslingsreglene gir ikke bare arbeidstakere rett til å varsle, men verner mot gjengjeldelse ved varsling, jf. § 2-5 og pålegger også arbeidsgivere å legge forholdene til rette for varsling i virksomheten, jf. § 3-6.

Varsling av "kritikkverdige forhold"

De ansattes rett til å varsle innebærer at de kan si i fra om forhold de blir kjent med gjennom arbeidet som er (eller kan være) i strid med lover og regler, etiske retningslinjer eller virksomhetens regler ol. Eksempler på varsling kan være at en sykepleier sier ifra om at det er slurv med medisinhåndteringen på arbeidsplassen, eller at en ansatt på en båt varsler om at kollegaer drikker alkohol på jobb. Svikt i sikkerhetsrutiner, arbeidsforhold i strid med arbeidsmiljølovens krav, uforsvarlig saksbehandling eller økonomiske misligheter er andre eksempler på forhold det kan være aktuelt å varsle om. Hvor linjen går for hva som er å anse som varsling kan til tider være vanskelig å trekke.

Arbeidsgivers plikt å legge til rette for varsling

Plikten til å legge til rette for varsling skal integreres som en del av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet i virksomheten, og loven følger at tilrettelegging skal skje enten vedinterne rutinereller ved å sette i gangandre tiltak.

Hva slags tiltak skal settes i verk?

Loven angir ikke spesifikt hva slags tiltak arbeidsgiver plikter å sette i verk for å legge forholdene til rette for varsling, og det kan stilles ulike krav til ulike typer virksomheter. Loven fremhever imidlertid rutiner for intern varsling som et alternativ til tiltak.

Ettersom vi ikke er kjent med hva slags virksomhet du leder, er det vanskelig å gi helt klare retningslinjer for hva som skal til for å oppfylle lovens krav. Mange bedrifter vil imidlertid oppfylle kravet ved å utarbeide en intern skriftlig varslingsrutine. Varslingsrutinene bør gjøres kjent for alle ansatte, ved at den for eksempel inntas i personalhåndbok eller gjøres kjent for de ansatte på annen måte.

Hva bør rutinene inneholde?

Med rutiner for intern varsling menes retningslinjer, instrukser, reglement eller lignende. I rutinene bør det stå noe om hvem det skal varsles til og hvordan det kan varsles. Dette kan være ved e-post, telefon eller lignende. Det bør også vurderes om ordningen skal legges opp slik at det er rom for anonym varsling. Rutinene bør videre si noe om hvordan et varsel skal følges opp på arbeidsplassen, og av hvem. Det bør også være en henvisning til de lover og regler som gjelder.

Tillitsvalgte bør involveres

Tillitsvalgte eller verneombud bør involveres i arbeidet med å vurdere behovet for tiltak og ved utarbeidelse av rutinene.

-----------------------------

Har du spørsmål til vår spalte Ukens dilemma? Send en e-post til karine@askmedia.no.

Svarene er levert av advokatfirmaet Grette, arbeidslivsavdeling. Grette er et fullfaglig forretningsjuridisk advokatfirma som blant annet har spesialisert seg i arbeidsrettslige spørsmål og er Ledernetts ekspertpanel i juridiske spørsmål. For mer informasjon: www.grette.no

"
Powered by Labrador CMS