illustrasjon-facebook-lite.jpg

Dropp representativ i jobbsøknaden

Ny forskning viser at ord som energisk og representativ ikke er det du bør satse på når du søker jobb. I dag er det god sosial kompetanse, fleksibilitet og samarbeidsevner som gjelder.

Publisert

Jobbsøker anno 2011. Internett er blitt en viktig kanal for jobbsøkerne. Ill.foto: Karine H. Henriksen.

Når arbeidsgivere skal beskrive hvilke kandidater de er på jakt etter er ord som representativ og energisk nesten blitt helt borte.

Det kommer frem i forskningen til Karin Helgesson i Sverige som har studert stillingsannonser fra 1955 frem til 2005.

Ord som personlig drive, forretningsorientert, evne til å samarbeide, ledende og ekspansiv er de mest brukte beskrivelsene for den ideelle jobbkandidat i de senere år.

I tillegg har utviklingen dreid i retning av at bedriftene i økende grad har blitt mer opptatt av å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver for jobbsøkerne. Dette gjør de ved å fremheve fordelene for de ansatte i sine stillingsannonser.

Beskrivelsene av den unge energiske mannen fra 1950-tallet som vet hvor han hører til, og som drømmer om en god inntekt, en trygg pensjon som belønning for sin innsats, passer ikke inn i dagens beskrivelser av den rette kandidaten.

Idealet anno 2005 er at vedkommende er næringsorientert og har en personlig drive. Kandidaten har analytiske evner, er fleksibel og er utstyrt med god sosial kompetanse. Jobbsøkeren har dessuten ikke noe problem med å lese eller besvare på engelsk, og personen har gjerne et internasjonalt nettverk.

Den rette kandidaten vil ha interessante arbeidsoppgaver, men lokkes mest av muligheten til kompetanse- og personlig utvikling, noe vedkommende er forberedt på å ta ansvar for selv.

Les mer om forskningen her.

Powered by Labrador CMS