Stress cb999553

Slik får du opp tempoet!

Innboksen er full av post og dine medarbeidere maser om mer tid med deg. Her får du fem tips til hvordan du håndterer stresset – uten å slite deg ut.

Publisert

Ved å skape litt orden og struktur i arbeidshverdagen får du utført flere oppgaver - uten at det krever noe særlig mer tid. (Ill.foto: Colourbox)

Etter en langhelg eller ferie venter nye arbeidsoppgaver. Noen personer bruker lengre tid enn andre for å få hjulene i gang igjen. Som leder forventer dine medarbeidere at du er på hugget med en gang, skiver Chef.se.

Louse Widén er konsulent i selskapet Effektivea Arbetsvanor og her får du hennes tips til hvordan du blir mer effektiv på jobben uten å stresse deg i hjel.

1. Rydd opp på skrivebordet

Det tar kanskje 15 minutter men du slipper unna det stresset som usortert papir gir. Vær streng mot deg selv når du sorterer. Trenger du virkelig den rapporten, eller kan du arkivere den?

2. To minutters regelen

En oppgave som tar maks to minutter å gjennomføre kan du gjøre med en gang. Da blir den ikke liggende å vokse til en mental surdeig.

3. Kiler det i e-post fingeren?

Der fleste kjenner en umiddelbar trang til å sjekke e-posten sin så snart de kommer på jobb. Legg inn faste tidspunkt på dagen når du leser e-posten din, eksempelvis: på morningen, ved lunsjtider og før du går hjem. Informer dine medarbeidere om dine nye e-postvaner.

4. Tilfeldige møter

Deleger arbeidet. Trenger du å være med på dette møte, eller kan du få en mellomleder eller annen medarbeider til å formidle det som har foregått i møte?

5. Lag en ukeplan

Når uken går mot slutten, gjør en avstemning der du huker av de arbeidsoppgaver som ikke er ferdig. Skriv dem ned slik at de ikke ligger å maler i hodet over helgen. Da vet du dessuten hva du skal starte med på mandag morgen.

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.

"
Powered by Labrador CMS