
Noen som misliker deg?
Baksnakking, kritikk og utskjelling er hverdagskost for mange sjefer. Her er noen måter du kan beholde roen på, når medarbeideren går til angrep
De aller fleste sjefer kommer godt overens med sine kolleger, og trives i samspillet med dem. Men iblant kan det stramme seg til, og spesielt i forbindelse med omlegginger og nedskjæringer får mange sjefer gjennomgå.

Konflikthåndterer Thomas Barth gav nylig fire tips i aftonbladet.se, til hvordan man håndterer opprørte personer:
1: Vær saklig
Ikke regn med at medarbeideren skal like forandringen eller beskjeden om oppsigelse. Vær tydelig og presis, og snakk om årsaken til beslutningen. Legg frem alle fakta, slik at det ikke oppstår noen misforståelser.
2: Ikke ta det personlig
Det kan høres enkelt ut, og ofte er det veldig vanskelig i virkeligheten. Men husk at medarbeiderens sinne ikke er rettet mot deg som person, men mot beslutningen du har tatt som sjef.
3: Forsøk å bygge tillitt
Ikke glem at personen er opprørt. Gjennom å la medarbeideren uttrykke sine følelser og si hva han/hun mener, viser du empati og at du lytter. Da har også medarbeideren lettere for å ta til seg det du sier. Be gjerne medarbeideren om forslag til hvordan du kan hjelpe.
4: Enkelte er litt vanskeligere
Selv om du er god til både å lytte og kommunisere, er det ikke alltid floken løses. Det kan skyldes at motparten ikke har selvinnsikten helt i orden, og ikke ønsker å innrømme at han/hun kommer til kort. Da er det viktig å beholde roen og vise at du har gjort det du kan. Vis at du ikke vil noen vondt.
(Aftonbladet.se)