Det er straks klart for første møte, og nybakt kringle settes på bordet. Det er bare brede smil og god stemning – som det er stort sett hele denne dagen.

På oppdrag for folk flest

Han står der på perrongen som en slags ledestjerne i egen, høy person – NAV-direktør Hans Christian Holte. Han har et oppdrag han skal fullføre. Og han er ikke engang kommet halvveis.

Publisert

Det lyser fra håndflata hans denne vinterlige morgenen på Hamar stasjon. Hans Christian Holte har akkurat steget av toget fra Oslo S for å kunne tilbringe et par dager med så mange av sine folk i Innlandet som mulig.

Men først gjør han nettopp som folk flest: Henter opp mobiltelefonen og fyller en eller annen applikasjon med helt ferskt innhold. Et knips ut i lufta og noen tastetrykk er det som skal til.

NAV-sjefen kommer med morgentoget fra Oslo. Perfekt på en vinterlig dag.

Stort og smått

- Jeg synes det er viktig at jeg formidler noen av de inntrykkene jeg tar med meg på veien mens jeg er ute. Dessuten viser det at vi i NAV er bevisst på samfunnsoppdraget vårt. Folk skal inkluderes, og det skal skje over alt, sier sjefen sjøl.

Med Hans Christian Holte i sjefsstolen rykket NAV rett og slett inn på LinkedIn, og denne lille publiseringen ute i snøværet på stasjonen skal vise seg å være et eksempel på små, men akk så viktige symbolske handlinger for en arbeidsgiver med noe som nærmer seg 20.000 ansatte.

- Det varierer litt hvor flink jeg er, sier han og ler, mens vi tar fatt på den knappe halve kilometeren opp til «Triangelen» - dette enorme kontorbygget der all NAV-virksomheten i Hamar er samlet, og der flere av de større forvaltningsorganene for hele Innlandet har sine avdelinger og ansatte.

I lett snødrev denne vintermorgenen. Hans Christian Holte møter gamle kjente på ferden gjennom gågata i Hamar.

Ut av kontoret

56-åringen gleder seg, selv om det er pandemi og fortsatt hjemmekontor for mange av de NAV-ansatte. Øynene hans gløder når vi omsider er kommet oss på innsiden av det nyoppussede bygget etter en lett spasertur i snødrevet – og ikke minst når han får øye på og blir godt tatt imot av sin gode lederkollega Bjørn Lien, NAV-direktøren i Innlandet.

- Oppdraget er rett og slett å få NAV bedre under huden enn det jeg får når jeg sitter på et kontor i Oslo. Jeg vil bli bedre kjent med de mange gode folka, med hvordan de jobber, forstå hvordan vi leverer på oppdraget vårt i praksis, og bli litt klokere for hvert besøk. Det er noe med å skjønne hvordan vi jobber og tenker, hva vi får til, og hva som er vanskelig. Få ordentlig godt tak i den praktiske hverdagen vår, sier direktøren i Arbeids- og velferdsetaten (NAV).

16 måneder har han vært i jobben, og allerede er han inne i sitt fjerde fylkesbesøk.

Egentlig hadde han ønsket å ha vært gjennom runden med alle fylker nå, men pandemien satte en stopper for det.

Det er likevel liten tvil om at det er en prioritert oppgave å få komme rundt til flest mulig. Folk flest i egen organisasjon.

Det blir mye tid til faglig innholdet. Hans Christian blir informert av Ann-Margreth Jørgensen og Remi André Paulsen i NAV Registerforvaltning.

Rigget til fingerspissene

- Her kommer du til dekket bord, Hans Christian!

Den klare og tydelige beskjeden kommer fra Bjørn Lien i det vi beveger oss oppover i trapperommet. Lien er kjent for fleipen, humøret og for å bruke det sosiale limet når det trengs.

Før noen av dem slipper inn til dagens første møte og orientering med NAV Registerforvaltning, så er det obligatorisk bytte til innesko. Vinteren bør ikke være med lenger inn enn nødvendig, og NAV-sjefen er forberedt. I veska har han fottøy som egner seg for anledningen.

- Jeg er bare med for å passe tida, skyter en leende og avvæpnende Bjørn Lien inn, når vi er i ferd med å benke oss i et møterom med fantastisk utsikt over Hamar sentrum og Mjøsa, sammen med avdelingsdirektør Ann-Margreth Jørgensen og Remi André Paulsen.

- Oj, for ei kringle, utbryter Hans Christian, og mens synet av avdelingsdirektørens morgenbakte, hjemmelagede ring av gjærbakst frambringer ganske mye mer vann i munnen, er kaffeskjenkingen allerede godt i gang.

Ingen starter noe som helst uten at det fylles en munn eller to.

Det er innesko som gjelder i et nyoppusset kontorbygg. NAV-sjefen er selvsagt forberedt her også.

Interesse uten kompromiss

Praten går lett. Den øverste NAV-sjefen er pålogget umiddelbart når han har fått tatt sin første bit, og gitt anerkjennelse for smaken og oppvartningen.

Nå er det fag. Hverdag. Utfordringer. Eksempler.

- Det var RF 1199 som ga oss problemer, sier Ann-Margreth.

- Ja. Nettopp, kommer det fra sjefen.

Han lytter og noterer, nikker og bekrefter. Informasjonen som kommer fra denne lederduoen i Hamar kan bremse, gi ekstra mye jobb, eller sørge for at de ikke får utviklet tjenesten slik Hans Christian og direktoratet har instruert alle folkene sine. Derfor er det nødvendig å notere for å følge opp – samtidig som han stiller spørsmålet:

- Hva gjorde dere for å få det til da?

Så får han akkurat det konstruktive innholdet, de gode løsningene, ideene, refleksjonene og de fornøyde medarbeidernes røst som han mer enn gjerne er ute etter å få høre om.

Etter én time stinn av detaljer og utvekslinger, stikker vi videre til neste møte. Og tidtaker Bjørn Lien har allerede sluppet selskapet sitt fem minutter for langt.

Hos NAV Arbeid og Ytelser er det fysisk lavt under taket, men høyt under det mentale taket. NAV-direktøren setter pris på å få vite hvordan det faktisk står til. Ingen kjenner at de ikke kan dele.

Tenker felles, jobber felles

I en annen etasje venter ledergruppa i NAV Arbeid og Ytelser Innlandet.

- Vi skal ikke ha noen elendighetsbeskrivelse når Hans Christian først er her, fleiper Bjørn Lien.

Han er hos sine egne over alt i dette bygget, selv om han ikke har ansvaret for dem alle sammen. Han kan nesten tillate seg å si hva som helst – det «låser opp» alle dører og senker alle skuldre.

Det blir ikke mye elendighet over det NAV-direktøren får presentert, tvert imot får han innsyn i hvordan medarbeiderne og lederne i Hamar, Lillehammer og Kongsvinger tenker felles, jobber seg gjennom en krevende pandemi, bidrar nasjonalt og forbereder en samlokalisering av Hamar- og Lillehammer-kontorene.

- Beslutningen om samlokaliseringen ble tatt i 2018, nå har jo utgangspunktet og behovet endret seg. Skal vi likevel gjennomføre dette?

Spørsmålet kommer fra en av avdelingslederne, og svaret legges litt ut på «anbud» over møtebordet. Hans Christian Holte vet at han ikke skal være den som signaliserer noe. Han har stor respekt for demokratiske spilleregler og lokale beslutninger. Det er derfor NAV har regional og lokal ledelse.

- Men vi må være helt trygge på at den beslutningen vi tar nå, er helt riktig, oppsummerer den øverste sjefen.

Han lar den ligge der, mens esken med Kong Haakon-konfekt tar en ny, høflig runde i lokalet.

Helt nødvendig med et toalettbesøk innimellom alle møtene. Lettere kaotisk akkurat her, men alle venter på sjefen.

Lang ventetid

Det nærmer seg fellesmøte med lange Hans Christian Holte-skritt. Kontorbygget midt i Hamar sentrum er ikke av ny dato, men det er nylig pusset opp, og det består fortsatt av en rekke trapper, snedige ganger og halve etasjer.

Som en slange med tre grå hoder ankommer vi det store møterommet nede i kjelleren i «Triangelen» omtrent samtidig med alle de andre ansatte som er fysisk til stede i sin NAV-jobb denne dagen. Det summer av forventningsfulle medarbeidere som fryder seg over dagens besøk.

Sjefen er på plass, han har ingen ting å vise fram, ikke en presentasjon eller noen tall som skal dokumentere hvor dyktige eller mindre flinke NAV-folkene er til å gjennomføre sine mange ulike oppdrag.

Hans Christian Holte står foran forsamlingen blottet for beskyttelse, og er klar til å lytte. Klar for dialog og kontakt. Det er dette han også har ventet på.

Hvem eier hvilken mappe?

Forstå enda bedre

Etter en kort innledning og presentasjon av seg og det arbeidet han har hatt fokus på i løpet av sine måneder i etaten, nærmer han seg det som de fleste har sett fram til.

Muligheten til å snakke direkte med toppsjefen.

- Hvis dere var i mine sko, hva ville dere lagt vekt på?

Spørsmålet hjelpes ut i forsamlingen av en vennlig stemme, lavmælt og rolig, full av interesse og tillit til at tryggheten er etablert og at de konstruktive innspillene kan komme, blandet sammen med erfaringer som gjør det enda enklere for Hans Christian Holte å forstå hva folkene hans står i.

Spørsmålene kommer i retur, fra høyre og venstre. Dialogen er opprettet. Svarene fra sjefen er til å forstå – og han vil gjerne løfte forståelse og forsamlingen inn i det perspektivet der han selv til daglig må befinne seg.

Hans Christian Holte inviterer til dialog når han ute på sin Norgesturné, og digger virkelig det å komme rundt i landet og forstå bedre hvordan NAV virker i praksis.

Nye og større oppgaver

- Dette er en fin tid for å kunne løfte de tingene vi mener er viktige. Vi kan ikke påvirke 2022-budsjettet i så stor grad, derfor er det viktig å tenke at 2023 er et riktigere år for større grep, sier sjefen, før han tar med sine ansatte på en gjennomgang av det han har brukt en del av høsten og vinteren på.

Blant oppgavene har vært flere møter med ny politisk ledelse.

- Jeg var litt spent på det første med arbeids- og inkluderingsministeren, og jeg har møtt en del statsråder. Men hun er veldig interessert og «på ballen». Vi er helt enige om noen hovedretninger, blant annet at vi skal gjennomføre en tillitsreform innad og utad og etablere et sentralt brukerutvalg. I dette arbeidet er det helt avgjørende at jeg får med meg inntrykk fra dager som dette. Hva rører seg? Hva skjer i NAV-virkeligheten?

Den ene dagen i Hamar, den neste på God Morgen Norge på TV 2.

Skape balansert inntrykk

En tre kvarter seanse i det store møterommet nærmer seg slutten, og det blir litt tid på tampen til å få noen en-til-en-sjanser med NAV-direktøren. Mange har mye på hjertet, og Hans Christian er evig takknemlig for alle dem som kommer til ham med seg og sitt.

- NAV skal være en del av samfunnsdebatten. Noen av de vanskelige sakene må være der. De skal opp og fram, og mediene har sin jobb å gjøre. Min ambisjon er at vi skal klare å skape et mer balansert inntrykk, og da må jeg få tak i all den gode hjelpen som vi i NAV faktisk også yter, konstaterer han.

Bjørn Lien haler og drar litt i sjefen sin. Det er nye oppdrag, besøk og møter som venter, på tampen av en lang dag er det ansatte som jobber utenfor kontoret, med samarbeidspartnere, og med brukere, som skal gi nærmere innsikt i sin hverdag.

Det er folk flest som betyr aller mest.

Ferden går videre. Ut av kjellerparkeringen på Triangel-gården midt i Hamar sentrum, og ut til noen av de andre ansatte som befinner seg tett på samarbeidspartnere og brukere.
Powered by Labrador CMS