
Slik leder du en stjerne
De aller beste medarbeiderne du har, tror at de ikke trenger å bli ledet. Så hvordan skal du i det hele tatt lede dem? Her er noen enkle råd for deg som har en stjerne i staben.
Å lede mennesker er vanskelig nok, også når staben består av velvillige og samarbeidsorienterte mennesker med et nokså nøkternt syn på seg selv og sin egen rolle og plass i organisasjonen.

Så hva gjør du når du skal lede dem som ser på seg selv som mer enn en del av en større helhet? Vi snakker om dem som i kraft av personlighet, kompetanse og talent framstår som enere, divaer, stjerner, primadonnaer, eller hva vi nå velger å kalle begavelsen.
Tror de ikke trenger å bli ledet
Dette er medarbeidere som er i stand til å prestere individuelt og faglig på et svært høyt nivå. Har du mennesker med slike kvaliteter i organisasjonen din, skal du være sjeleglad.
Men skal de være fornøyde og yte maksimalt, krever det samtidig mye av den som skal lede både dem som individer og organisasjonen de inngår i.
Tross alt, mange av de mest begavede medarbeiderne tror at de ikke trenger verken ledelse, kritikk eller veiledning.
Selvbevisste og følsomme
Selv om de plasskrevende individualistene framstår sterke og selvbevisste, er de samtidig ofte svært følsomme. Hvis du som leder nærmer deg dem på feil måte eller fra feil vinkel, risikerer du at de snur seg mot deg - eller at de forsvinner fra organisasjonen.
De mest begavede medarbeiderne er sjelden motivert av lønn. Det er mye viktigere for dem å kunne utfolde og utvikle seg selv og faget sitt.
Dersom du ikke klarer å tilby en ledelse som ivaretar disse hensynene, kan du heller ikke forvente at de blir værende.
Primadonna-ledelse
Det amerikanske HR-magasinet Workforce Management har samlet råd og erfaringer fra en rekke ledere som hver dag forholder seg til sterke individualister, som operastjerner, nyhetsankere på tv, sykehusleger og frilansmusikere.
Bladet fastslår at mange av erfaringene med primadonna-ledelse er allmenne og felles på tvers av profesjonsgrensene. Her er noen av rådene som er samlet inn:
Vis respekt - vær ydmyk
Det aller viktigste rådet er at lederen må være villig til - og i stand til - å vise genuin respekt for medarbeideren og de kvalitetene vedkommende representerer. Man kommer mye lenger med smidighet og ydmykhet på egne vegne enn ved å oppkaste seg til en autoritet overfor stjernemedarbeideren.
Et annet råd som alle de spurte trekker fram, er betydningen av å bygge kredibilitet hos enerne. Det gjør du først og fremst gjennom å være dyktig selv i din egen rolle, men like viktig er det å vise åpenhet om egne mål og forventninger.
Synlig og solid ærlighet fra deg som leder er en forutsetning dersom du skal lede stjernemedarbeidere på en god måte. De må kunne stole på at du spiller med åpne kort.
Og husk: Dette er folk som kan gjennomskue deg.
Hold deg faglig oppdatert
Vær nøye med at du er faglig oppdatert. Jo mer kunnskap du selv har om stjernemedarbeiderens fagområde, desto lettere er det å vinne respekt og tillit.
Vær forberedt på at dine egne prioriteringer kan bli utfordret. Ikke hold steilt på ditt - da mister du respekt - men vis deg fleksibel. Kom godt forberedt til møter, og ha gjerne en plan B i ermet.
Kartlegg hva som motiverer hvert enkelt individ. Sørg for nok støtte og ressurser til at medarbeiderne får realisert sine ambisjoner, men pass samtidig på at de plasskrevende personlighetene ikke får anledning til å overkjøre andre i organisasjonen.
Lytt til klageflommen
Vær lyttende. En ekte primadonna - som for eksempel en operastjerne - vil kunne ha "anfall" hvor absolutt alt er galt og negativt og hvor de klager på alt.
Ofte er klagestrømmen et uttrykk for et stort behov for oppmerksomhet, om prestasjonspress og premierenerver. Klagingen fungerer som en slags konsentrasjonsøvelse.
Som leder gjør du lurt i å møte dette behovet med oppriktighet og ekte sympati. Når klageflommen kommer, er den beste strategien å sette seg ned og lytte. La dem få tømme seg.
Skap klare rammer
Kreative individualister og "kunstnersjeler" trenger ofte klare rammer for ikke å skli ut. Det er erfaringen til eieren av en kjent jazzklubb i Chicago. Hans viktigste råd er å ha strenge regler for enkle ting, for eksempel oppmøte og punktlighet.
Ikke tillat primadonnaene å skli ut i forhold til de reglene som gjelder for alle andre. Sørg for å gi uttrykk for høye forventninger til det de skal prestere.
Vis sinnsro og selvbeherskelse
Mange av de faglige enerne har alltid klart å oppnå det de har ønsket og satt seg fore. De har aldri kjent den bitre smaken av fiasko. Det preger dem, og når noe går imot, kan de miste besinnelsen.
Et råd som stammer fra en redaktør for en tv-nyhetsstasjon er å møte de selvgående, sterke individualistenes temperamentsutbrudd med ro og selvbeherskelse. Det blir ikke bedre om du som leder hever stemmen selv.
Tvert imot bidrar det til å gjenvinne kontrollen om lederen holder hodet kaldt. Er det nødvendig å sette foten ned, så gjør det på tomannshånd og ikke foran resten av kollegiet.
Og kanskje det viktigste: Vær nøye med at du aldri klager over at stjernemedarbeidere er vanskelige å styre og lede.
Kilde: Workforce Management
"