Sjefen får applaus

Myter og misforståelser om ledelse

Når du går inn i din første lederjobb, har du gjerne noen ideer om hva den nye rollen innebærer, hva du skal oppnå og hvordan du vil bli møtt av medarbeiderne. Sjansen er stor for at du vil få virkeligheten midt i fleisen.

Publisert

Å gå fra å være fagperson til å bli leder, er en svært vanskelig, smertefull og forvirrende overgang. Og de færreste klarer å forutse hvilke hindre de må over før de er etablert i den nye rollen.

- Førstegangsledere blir overrasket når de forstår at ferdighetene og metodene som skal til for å skape suksess som individuell bidragsyter, er helt andre og helt annerledes enn de som skal til for å lykkes som leder, skriver Harvard-professor Linda A. Hill i en artikkel som er publisert i Harvard Business Review (HBR).

I artikkelen presenterer Hill noen myter som førstegangsledere gjerne tror på. Og hun tar realitetsorienteringen med en gang: Virkeligheten er annerledes - og mye mer brutal.

Den nye rollen Myte: Autoritet - Nå skal jeg endelig få frihet og mulighet til å gjennomføre de gode ideene mine.Virkelighet: Gjensidig avhengighet -Det er ydmykende å oppleve at noen som arbeider for meg, også kan få meg oppsagt.

Kilde til makt Myte: Formell autoritet - Endelig er det jeg som er på toppen av stigen.Virkelighet: Det stikk motsatte - Medarbeiderne er på vakt, og jeg må virkelig vise at jeg fortjener deres tillit.

Resultat Myte: Kontroll - Jeg må få mine underodnede til å gjøre som jeg gir beskjed om.Virkelighet: Forpliktelse - Lydighet er ikke det samme som engasjement.

Lederfokus Myte: En-til-en-ledelse - Min rolle er å bygge individuelle relasjoner til de underodnede.Virkelighet: Lagledelse - Jeg må skape en kultur som gjør det mulig for gruppen å fungere så godt som mulig.

Hovedutfordring Myte: Vedlikehold - Min jobb er å sørge for at organisasjonen fungerer smertefritt.Virkelighet: Utvikling - Mitt ansvar er å initiere forandringer som får gruppen til å yte enda bedre.

Linda A. Hill er professor i Business Administration ved Harvard Business School i Boston. Hun har blant annet skrevet boka "Becoming a manager: How New Managers Master the Challenges of Leadership".

Powered by Labrador CMS