
Gode råd når du gir kritikk
Med hjelp noen gode kjøreregler kan du redusere faren for å såre eller provosere andre og heller bidra til dialog, selv i de vanskelige samtalene. Her er 12 råd fra psykolog Guro Øiestad, forfatter av boken "Kritikk".
1 Det er lov å si fraDet er ikke bare lov å si fra, men også nødvendig og lurt. Å si fra om noe som er viktig for deg, gir mer styring over livet. Men gjør det på en måte som er mulig for andre å ta imot, og husk at du trenger ikke å si fra om absolutt alt, hele tiden.

2 Få tak i den andres intensjon Det kan hende at intensjonen har vært god, selv om handlingen har vært kritikkverdig. Hvis du aner en god hensikt, kan du fortelle vedkommende at du ser dette. Hovedpoenget er å signalisere aksept. "Jeg ser at du vil det gode". Da vil den andre føle seg forstått og anerkjent.
3 Få tak i din egen intensjon, fortell hva du ønsker Vi kan tro og mene at vi ønsker å oppnå én ting, mens det egentlig er noe annet som driver oss. Forsøk å gjøre så mye som mulig av det ubevisste bevisst, altså forsøk å få tak i dine egne motiver og drivkrefter. Gå en runde med dine egne intensjoner, slik at du kan stå for det du sier og gjør.
4 Finn begges bidrag, fremfor å fordele skyldNår noe går galt, starter jakten på den skyldige. Vi anklager hverandre, forsvarer oss selv og blir opptatt av å vinne diskusjonen. Det gir en samtale preget av avbrytelser og dårlig lytting. Å snakke om begges bidrag til at problemet har oppstått, skaper derimot forståelse og muligheter for kontakt og endring.
5 Fortell om egne følelser og reaksjoner, fremfor å stemple den andre Sårede følelser er ikke bare et biprodukt ved kritikk og konflikt. Det er vanligvis sakens kjerne. Vi tror likevel at vi må holde følelsene unna diskusjonen. "Hold deg til saken", sier vi. Men følelsene er selve saken! Derfor er det viktig å snakke om følelser, hvis vi skal komme oss ut av konflikter. Da kan det være lettere å være rasjonell etterpå.
6 Vær deg bevisst din form Måten du kommuniserer på må henge sammen med innholdet i det du sier. Er det alvorlig, må du være alvorlig. Er det en bagatell, holder det med en smilende kommentar i forbifarten.
7 Vær bevisst når du velger ord Bruk ord som uttrykker hva du faktisk mener, men vær sensitiv for ordenes effekt. La ordvalget uttrykke det du faktisk ønsker å uttrykke, samtidig som det er svelgbart for den som skal ta det imot. Sterke ord kan ha en voldsom effekt på mottakeren.
8 Ta timeout hvis du trenger det Ta timeout hvis du har behov for å tenke deg om, kople til fornuften og rydde i egne reaksjoner. Det er viktig å fortelle - si høyt - at du trenger å tenke deg om, slik at den andre slipper å lure på hva som skjer. Gå gjerne en tur eller inn i et annet rom.
9 Observer effekten av din kritikkVi kan bli så opptatt av vår egen intensjon, at vi glemmer å observere hva som faktisk skjer med den andre. Lytt til og anerkjenn den andres reaksjon, og la det bli en veiviser videre i samtalen. Prøv å forstå hva du har sagt, gjennom å observere den andres svar. La den andre være en avsender til deg, like mye som du er en avsender til ham eller henne.
10 Ha "passe store" ambisjoner Ikke regn med at du får fjernet en negativ egenskap hos den andre bare ved å si ifra. Endring og utvikling tar tid, og vil ofte skje i små porsjoner. Men ikke tro at du er uten påvirkningskraft. Dine kommentarer kan, hvis den andre vil, bidra til justeringer i fruktbar retning.
11 Gi blaffen i kjørereglene når det er nødvendig Livet byr på situasjoner hvor et vaskeekte negativt budskap er på sin plass. Noen ganger må vi skjelle ut folk. Det er sjelden, men det skjer. Du kan være utsatt for en grov uaktsom handling, eller et skittent angrep - eller det kan handle om å nå frem til den du er glad i. Men prøv kjørereglene først, mange ganger. Vanligvis når vi best frem gjennom konstruktiv dialog - ikke ved å slenge folk i bakken.
12 Vit når du ikke skal si fraVåre følelser og ønsker er ofte kompliserte og sammensatte. Det kan hende at problemet først og fremst handler om hva som foregår inni deg, og mindre om hva som foregår mellom deg og andre. Da er det viktigere at du jobber med deg selv, enn at du jobber med relasjonen. Det kan hende at det er du som må endre din atferd, heller enn å be andre om å endre sin. Få klarhet i hva som er dine egne intensjoner, søk råd hos andre eller avvent situasjonen for å se hvordan den utvikler seg.
Les også: Gode råd når du får kritikk
