kaptein til rors (bredde)

Gode råd for dyre tider

Når nedturen kommer, vil du som leder bli satt på helt nye prøver. Her er noen enkle huskeregler som kan hjelpe deg og avdelingen din over kneika - sammen.

Publisert

Nå har oppturen har vart lenge. Kanskje har du selv aldri opplevd ned- og motgang, i hvert fall ikke i din tid som leder.

Hva skjer når det snur? For det gjør det. Før eller siden.

Den dagen det butter imot, vil din jobb være å bevare og styrke medarbeidernes tillit, trygghet og optimisme.

Her er noen enkle tips som du bør huske på.

Hold døra åpen

Når det stormer, vil alle være ute etter informasjon som du kanskje besitter, enten du vet noe eller ikke. Blir budsjettene våre kuttet? Må vi redusere antallet stillinger? Blir det oppsigelser? Henger jobben min i en tynn tråd? Hva sier direktøren? Hva sier styret? Hvilke signaler kommer fra eierne? Blir vi solgt? Blir vi slått sammen?

Noen av disse spørsmålene kan du kanskje svare på, andre ikke. Men du gjør uansett lurt i å lytte til spørsmålene. Vær åpen og tydelig på at du formidler all informasjon du har og som du kan gi videre, så fort du får tilgang på den.

Dette budskapet må du antakelig repetere i det uendelige, men uansett trenger medarbeideren å bli forsikret om at du ikke holder informasjon tilbake. Åpenhet skaper trygghet.

Det verste du gjør i en vanskelig situasjon for organisasjonen, er å isolere deg fra medarbeiderne. En lukket kontordør er en effektiv ryktegenerator. Hvem snakker han med i telefonen nå? Hvorfor disse "hemmelige møtene"? Lederen er jo aldri her! Har han fått panikk?

Oppmuntre kreativitet

Det er nå - når fremtiden er usikker - at dere trenger alle de gode ideene dere kan få. Jo mer av medarbeidernes energi som brukes på finne nyskapende og kostnadsbesparende løsninger, desto større er muligheten for å at dere klarer dere over kneika.

Og motsatt: Jo mer energi som brennes av på frustrasjon, konflikter og spekulasjoner, desto større er risikoen for at krisa forsterkes.

Gi oppmuntringer og belønninger

I motgang trenger vi belønninger for å holde humøret og moralen oppe. Finn måter å spre glede på, om det så bare er å spandere pizza på dem som jobber helsa av seg ut over kvelden.

Kanskje er det nå - når det virkelig kniper - at relativt små belønninger og oppmuntringer som gratis teaterbilletter eller nybakte boller til morgenmøtet virkelig har betydning. Når alt går på skinner, blir slike goder i større grad tatt som en selvfølge.

Men samtidig må du ikke gi inntrykk av at du bagatelliserer problemene organisasjonen står oppe i. At sjefen smiler og serverer marsipankake mens gode kolleger blir oppsagt, er ikke bare dumt - det er en krenkelse. Hold antennene oppe! Føl deg fram. Husk at signaler blir tolket - og forsterket.

Se etter talentene

Når organisasjonen møter motgang, vil også vise deg hvem som virkelig er verdifulle ressurspersoner. Hvem står fram og tar ansvar? Hvem holder hodet kaldt? Hvem opptrer konstruktivt og finner gode løsninger?

Og på den andre siden: Hvem ser seg om etter veier ut av organisasjonen? Hvem skaper mer støy enn løsninger? Hvem er mer opptatt av å redde sitt eget skinn enn å bidra til at fellesskapet klarer seg gjennom stormen sammen?

Personene i den førstnevnte gruppa gjør du lurt i å ta vare på og dyrke fram. Gi dem ansvar og lederoppgaver.

Dette er ikke bare menneskene som kan få organisasjonen gjennom stormen. De samme personene har også potensial til å utnytte den neste medvinden på en god måte.

Og medvinden kommer alltid tilbake, ikke sant?

Kilde: Harvard Business Online

Powered by Labrador CMS