
For mange mail gjør deg stresset
50 mail per dag er det som skal til for at du føler deg stresset på jobben viser en amerikansk undersøkelse. Ekspertene mener det er tankevekkende at vi ikke har lært å håntere mailboksen bedre.
Ill.foto: Colourbox.

For mange er avslutningen av sommerferien ensbetydende med mengder av ubesvart mail. Ifølge en ny amerikansk undersøkelse er nettopp den konstante strømmen av mail en av de største stressfaktorene.
50 om dagen er nok
Faktisk er 50 daglige mail nok til at du begynner å føle deg presset, skriver det danske Magasinet Arbejdsmiljø i sitt siste nummer. Men ifølge sjefkonsulent Mads Qwist i konsulenthuset StressEksperterne er bildet likevel mer nyansert enn som så.
Har vi ikke lært?
– Det kommer helt an på hvilke arbeidsoppgaver du skal løse. Noen kan uten problemer klare over 100 e-poster, mens andre får problemer når tallet runder 20. Der er likevel ingen tvil om at mailboksen raskt kan ta pusten fra folk. Det er også min erfaring at det blir verre og verre, og det synes jeg faktisk er tankevekkende. Vi har nå hatt e-post i 10-12 år, og vi har åpenbart ikke lært å håndtere dem ennå, sier Qwist til Magasinet Arbejdsmiljø.
På trivselen løs
Anette Grønning forsker på e-postkommunikasjon på Syddansk Universitet. Hun opplever også mange eksempler på at de store mailmengdene presser de ansatte i hverdagen.
– Hvis vi ikke har overblikket over mailmengdene eller sitter og er redde for at innboksen fylles opp, vil det trolig gå ut over vår trivsel. På den annen side er det også mange som kan håndtere en stor mengde e-post, sier hun til Magasinet Arbejdsmiljø.
"