Google satser på 30 norske, kvinnelige gründerbedrifter

30 gründerbedrifter skal nå få hjelp til å iverksette prosjektet sitt. Samtidig viser en fersk undersøkelse hvorfor så få norske kvinner våger å satse.

Kun en knapp måned etter at Google, DigitalNorway, SHEconomy og ODA-Nettverk kunngjorde et banebrytende inkubatorprogram for å øke andelen kvinnelige gründere i Norge, skal nå et tredvetalls engasjerte kremmersjeler delta på et åtte ukers gründerprogram, hvor de vil få hjelp til å realisere sin ambisjon om å drive egen bedrift. Samtidig peker en fersk undersøkelse på hvorfor kvinneandelen blant norske gründere er så lav.

– Norge har et skrikende behov etter flere kvinnelige gründere. Da er det nedslående å se at nye tall viser at hele 3 av 5 norske kvinner er negative til å gå gründerveien. Over halvparten av norske kvinner ville ikke engang vurdert det, selv om de til og med skulle ha mistet jobben, forteller Tine Austvoll Jensen, Norgessjef i Google.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Google, viser også at det er hovedsakelig økonomi og ansvar som holder kvinnene tilbake fra å ta gründerspranget. Av kvinnene som ikke vil starte egen bedrift, sier nesten halvparten (44 %) at den økonomiske risikoen knyttet til å skulle starte egen bedrift stopper dem. Det er også en betydelig større andel kvinner, hele 2 av 5 (39 %), som frykter utfordringen med å skulle stå alene med ansvaret, sammenlignet med 1 av 5 (23 %) menn. Nærmere halvparten (45 %) av befolkningen kjenner ikke en eneste kvinne som har startet sin egen bedrift, noe som understreker behovet for et initiativ som senker mangelen på nettverk, mentorer og kvinnelige rollemodeller.

30 nye rollemodeller

For å møte dette behovet har Google, i samarbeid med DigitalNorway, SHEconomy, og ODA-Nettverk, startet et inkubatorprogram for kvinner som sitter inne med en forretningsidé. Muligheten for å søke åpnet den 18. januar, via et arrangement som samlet 1.000 gründere. Søknadene rant inn umiddelbart, og nå er de 30 heldige utvalgte klare.

– Det var et bredt utvalg av kvalifiserte forretningsideer og bransjer vi var nødt til å velge mellom, så det er tydelig at vi har klart å nå bredt ut. Med denne gruppen vi har valgt tror vi at vi har funnet en sammensetning av ideer og personer, som ikke bare vil få godt læringsutbytte av inkubatorprogrammet, men også hverandre, sier Jensen.

De utvalgte gründerne rommer bransjer og ideer fra kvinnehelse, bygg og anlegg, og livsstil, til sosialt entreprenørskap, mote, og bærekraft.

Åtte intense uker

Fra og med 8. februar skal deltakerne i inkubatoren gjennom et intensivt program over åtte uker, der de vil få undervisning og rådgivning fra en rekke foredragsholdere og bransjeeksperter, på tvers av flere fagområder som er relevante når man skal starte egen bedrift.

–Vi har ønsket at inkubatorprogrammet skal være fylt med praktisk og relevant kunnskap som deltakerne kan sette ut i livet og bruke umiddelbart. Gode ideer trenger ikke varm luft og buzzord, de trenger konkrete råd og tydelig retning. Jeg er sikker på at gründerne våre får et godt utbytte av disse åtte ukene, og at vi bidrar til å rigge dem for reisen videre som bedriftseier, avslutter Jensen.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er en landsrepresentativ befolkningsundersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Google. Et utvalg på 1256 respondenter i alderen 18 til 87 år har svart på undersøkelsen.

(Google Norge/NTB Kommunikasjon)

Powered by Labrador CMS