Innhold fra annonsør
Fra manuelle prosesser til automatisert læringsflyt – samle alle læringsaktiviteter i en og samme plattform
Kompetanseutvikling har for lengst blitt en strategisk kjerneaktivitet i både privat og offentlig sektor. Likevel sliter mange virksomheter med et fragmentert læringslandskap: én løsning for interne nettkurs, en annen for mikrolæring, et tredje system for tester og undersøkelser – og i tillegg separate portaler fra ulike eksterne kursleverandører. Resultatet er ofte dårlig oversikt, manglende datakvalitet og læringsprosesser som stjeler unødvendig tid fra både ansatte og HR.
I 2025 bør vi stille et grunnleggende spørsmål: Hvorfor fortsetter vi å distribuere læring gjennom ulike systemer når teknologien for lengst gjør det mulig å samle alt på ett sted?
Læring skjer i ulike formater: nettkurs, korte mikrokurs, videoer, klasseromstrening, webinar, praktiske øvelser og større opplæringsprogram. Det nettbaserte innholdet produseres også av ulike aktører – noe produseres internt i bedriften, noe av eksterne konsulenter i andre forfatterverktøy, og noe av kommersielle kursleverandører.
Når dette ligger spredt, mister virksomheten både sammenheng og læringsflyt. Ansatte bruker mer tid på å lete etter innhold i ulike portaler, enn å lære. Lederne mister oversikt over hva som er gjennomført og hva som mangler, og HR/opplæringsavdelingen sitter ofte igjen med manuell rapportering, ufullstendig dokumentasjon og utfordringer knyttet til compliance.
Egenproduksjon og eksterne kurs
Som virksomhet vil man gjerne produsere egne kurs og program, som f.eks introduksjonskurs, sikkerhetskurs osv. I tillegg til dette finnes det kanskje ferdige kurs (hyllevare) og sertifiseringsordninger som er tilgjengelig i bransjen, som f.eks bransjekurs fra EcoOnline (Munio) og Trainor. Alt dette ønsker man å samle et sted slik at man får en så komplett oversikt som mulig over medarbeidernes kompetanse. Men, hvordan få den komplette oversikten uten for mye manuell håndtering?
Standarder er nøkkelen til et ryddig læringsøkosystem
Skal interne og eksterne kurs fungere sømløst sammen, må både LMS-leverandører og kursprodusenter følge felles internasjonale standarder for utveksling av kurs og historikk. Det finnes flere standarder, men de mest brukte i markedet er Scorm, TinCan/xApi (inkl. CMI5) og AICC. Det er i hovedsak to prinsipper for utveksling av nettkurs og historikk mellom ulike systemer;
● Lenke til kurset hos kursleverandøren - Kurset ligger fysisk hos leverandøren, men spilles av i kundens læringsplattform og gjennomføringshistorikken blir liggende hos kunden
● Pakke og overføre hele kurset - Kursleverandøren pakker kurset iht standardene og sender hele kurset til kunden som importerer kurset i sin læringsplattform
Når leverandører av læringsplattformer (LMS) og innholdsprodusenter følger disse standardene, kan kurs og historikk flyttes sømløst mellom systemer, og historikk kan oppdateres automatisk.
Oppsummering
Dersom virksomheter skal få til mer effektiv læring og utvikling, med minst mulig “manuell handling”, må all læring samles i én plattform som sørger for komplett oversikt, datakvalitet og effektiv administrasjon. Dette krever at både læringsplattformleverandører og kursleverandører / eksterne kursutviklere følger internasjonale standarder for utveksling av kurs og historikk. Når standardene er på plass, kan virksomheten etablere et sømløst, fleksibelt og fremtidssikkert læringsøkosystem.
Didac er et eksempel på en læringsplattform som bygger nettopp på disse prinsippene. Didac støtter internasjonale standarder og gjør det mulig å kombinere egenproduserte kurs og eksternt innhold i én helhetlig løsning – slik at virksomheter får den oversikten, fleksibiliteten og datakvaliteten som moderne kompetanseutvikling krever. Det betyr at man som virksomhet kan produsere egne kurs, tester, undersøkelser osv. i eget system, samtidig som man kan importere / integrere kurs fra eksterne kursleverandører i en og samme plattform. På den måten får brukerne tilgang til alle kursene samlet på et sted, og opplæringsavdelingen / HR kan ta ut rapporter som viser gjennomføring et sted uavhengig om det er produsert selv eller av eksterne.
Flere artikler og mer informasjon: www.didac.no