colourbox_håndhilse

Ny kollega?

Ledernett gir deg en sjekkliste som kan være grei å ha når du skal ta imot nye kolleger på arbeidsplassen.

Publisert

Når du skal legge til rette for at den nye ansatte får en god start på arbeidsplassen, er det mye å huske på. Susanne Teglkamp i det danske karriere- og ledelsesutviklerfirmaet Teglkamp & Co har utarbeidet en sjekkliste som kan være fin å ha på innerlomma:

1: Kontoret

Klargjør plassen hvor den nye kollegaen skal sitte. Kjøp gjerne en blomsterbukett og plassér den på kontoret.

2: Utstyr

Sørg for alle nødvendige arbeidsredskaper ligger klart - alt fra blyant og papir til PC og telefon.

3: Fadder

Utnevn en person - en slags fadder - som kan følge opp den nye ansatte noen uker. De viktigste oppgavene blir å svare på spørsmål og gjøre det enklere å gli inn i det sosiale miljøet.

4: Runden

Gi en omvisningsrunde, og la nykommeren hilse på alle kollegene

5: Praten

Sørg for at den nærmeste sjefen har avsatt tid til å snakke med den nye ansatte første arbeidsdag.

6: Oppgaver

Sørg for at det ligger nok oppgaver å ta fatt på, og at passende veiledning gis underveis.

7: Samarbeidspartnere

Sørg for at den ansatte iløpet av de to første ukene får møte de nærmeste samarbeidspartnerne og får en introduksjon til arbeidsplassen.

8: Introduksjonen

Sørg for at det iløpet av de tre første månedene gis en ordentlig introduksjon til virksomheten, dens produkter, kunder og visjoner, samt andre relevante emner. Introduksjonen bør gis av den øverste ledelsen.

9: Oppfølgingssamtalen

Hold oppfølgingssamtale før det har gått 2,5 måneder. - Her skal det besluttes om den ansatte skal fortsette etter prøvetiden.

10: Følg opp

Pass fortløpende på at medarbeideren har all viten og verktøy som skal til for å utføre jobben, om arbeidsmengden er passe, og om hun/han trives.

(Lederweb.dk)

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS