Ill.foto: Colourbox

900 000 skjemaer forsvinner fra Nav

Hvert år sender arbeidsgivere over 900 000 inntektsskjemaer i posten til NAV. Nå skal papirskjemaene erstattes av digital inntektsmelding.

Publisert

Inntektsskjemaet inneholder opplysninger om arbeidstakere som er sykmeldt, skal ha foreldrepermisjon eller pleie syke barn. Grunnen til at arbeidsgivere må sende inn disse skjemaene, er at Nav bruker opplysningene til å beregne ytelser til ansatte som har krav på det. Men papirskjemaer oppleves som tungvint og unødvendig i en digitalisert verden, og Nav lover at i tiden fremover vil arbeidsgivere får stadig flere digitale tjenester som skal gjøre det enklere å utveksle informasjon med Nav.

Som et ledd i dette skal altså det papirbaserte inntektsskjemaet erstattes av en digital inntektsmelding. Denne skal sendes fra arbeidsgivers eget lønns- og personalsystem eller fra altinn.no. Bedriftene må sjekke med sine egne leverandører av lønns- og personalsystem om når deres system blir oppgradert. Tjenesten på altinn.no kommer i oktober. Fra 1. januar 2019 kan arbeidsgiver som hovedregel kun sende digital inntektsmelding.

De som ikke har lønns- og personalsystem, sender inntektsmeldingen digitalt fra altinn.no, men de aller fleste virksomheter har i dag et eget lønns- og personalsystem.

Mer informasjon om ordningen finner du nettsidene til Nav.no.

Powered by Labrador CMS