Ferie illustrasjon Festvågtind Lofoten

Svak turistsommer

Turistnæringen merker den økonomiske krisen i Europa og virkningene av en svekket valuta. Nå samler reiselivssjefen næringen og presenterer markedsaktiviteter som skal sikre neste års turistsesong.

Publisert

(Ill.foto: Karine H. Henriksen)

Tall fra SSB viser at sommersesongen har hatt en nullvekst i antall kommersielle gjestedøgn så langt i år (mai – juli). Utenlandske gjestedøgn går ned med en prosent, mens norske gjestedøgn øker med en prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

-Vi ser en klar sammenheng mellom de markeder som har en nedgang, og en svekket valuta, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Asia fortsetter å vokse – nedgang fra Sør-Europa Den positive veksten fra Asia fortsetter også denne sommeren. Størst vekst er det fra Sør-Korea, Japan og Kina med en økning på henholdsvis 19, 18 og 11 prosent i kommersielle gjestedøgn. Sverige kan vise til en vekst på 10 prosent i samme periode. Storbritannia er også på vei tilbake og øker med syv prosent i perioden mai-juli i år.

Tyskland, Norges viktigste sommermarked, opplevde en nedgang på fem prosent i kommersielle gjestedøgn. Ikke uventet var det også stor nedgang fra Sør-Europa i år. Den positive veksten fra Russland har også stagnert i sommermånedene og ender på en nullvekst.

Trofaste nordmenn - Selv om den norske sommeren ikke slo til i år heller, er jeg glad for å se en økning i antall norske gjestedøgn i sommer, sier Tuftin og viser til en økning på en prosent i antall norske kommersielle gjestedøgn.

- Det norske markedet er det viktigste for norsk reiselivsnæring og blir avgjørende når veksten fra utlandet er usikker. Jeg er glad for å se at nordmenn forsetter å prioritere opplevelser i eget land på tross av en sterk krone og dårlig vær, forsetter reiselivsdirektøren.

En varierende sommer Tilbakemeldingene fra reiselivsnæringen vitner om en stor variasjon i antall besøkende. Flere melder om “buisness as usual”, mens andre har merket nedgangen fra viktige markeder som Tyskland, Nederland og Sør -Europa. Samtidig melder noen om en rekord sommer med økende RevPAR og flere kjøpesterke turister.

Samler reiselivsnæringen til felles løft Førstkommende torsdag samler reiselivsdirektøren reiselivsnæringen til Kick-off foran neste års reiselivsaktiviteter.

– Reiselivsnæringen går et tøft år i møte og det blir da enda viktigere å stå samlet bak en felles markedsinnsats i våre prioriterte markeder, sier Tuftin.

- Gjennom effektive markedstiltak skal vi jobbe enda mer konkret for å skape reiselyst til Norge fremover, avslutter Tuftin.

(NTB)

Powered by Labrador CMS