steinar-olsen-stormberg2.jpg

- Det finnes ingen laurbær i næringslivet

Gründeren bak turtøyprodusenten Stormberg mener at næringslivet må tenke langsiktig og fokusere på endringsvilje.

Publisert

Friminutt med Steinar Olsen

Foto: Karine H. Henriksen

Hvilken erfaring i arbeidslivet har du lært mest av?

– Før jeg grunnla Stormberg hadde jeg startet to andre virksomheter. Jeg mislyktes begge gangene. Det endte med at jeg måtte begjære flere av selskapene konkurs og det har preget mye av måten jeg har jobbet på i etterkant. Det ble fremforhandlet en 20 års nedbetalingsavtale med kreditorene. Da jeg startet Stormberg hadde jeg noen millioner i gjeld, men siden det gikk så bra klarte jeg å nedbetale gjelden i løpet av ca 5 år. De to mislykkede forsøkene på å skape bærekraftige næringsvirksomheter er det jeg har lært mest av. Jeg har vært bevisst på å lære av mine egne feil, og ikke skylde på andre.

Hva er mest givende i jobben?

– Å se at vi klarer å kombinere en sunn økonomisk forretningsdrift, samtidig som vi tar et samfunnsansvar. Det er godt å vite at det er mulig å forene butikk og etikk, samtidig som du kan tjene penger uten å drive rovdrift på dine medarbeidere, produsentene i Kina eller det fysiske miljøet.

Hvor kommer ditt sosiale engasjement fra?

– Helt siden jeg var liten har jeg vært opptatt av samfunnet og visst at jeg har et ansvar. De fire årene som leder i helse- og sosialstyret tente det sosiale engasjementet i ennå større grad. Jeg fikk se mye av livets baksider i forhold til barnevern, rusomsorg og krisesenter.

Hva er det viktigste målet for deg i din nåværende jobb?

– Vi hadde nylig 12 års dag og mitt langsiktige mål er at selskapet skal overleve sin 100-års dag. Det å tenke så langsiktig gjør at vi løfter blikket mot fremtiden. Vi ser at det er viktig at vi driver på en bærekraftig måte, samtidig som vi må være bevisst på å bidra til et samfunn det er verd å leve i. Jeg tenker på miljø og klimakrisen. Det er vår generasjons største utfordring og næringslivet er en viktig årsak til disse problemene. Derfor er det nødvendig at vi tar ansvar og blir en del av løsningen.

Hva er du mest stolt av i din karriere?

– I Stormberg har vi brutt en del regler og utfordret etablerte tankesett, blant annet i forhold til rekruttering og merkevarebygging. Vi rekrutterer 25 prosent av våre medarbeidere blant mennesker som har slitt lenge med å komme inn på arbeidsmarkedet, blant annet tidligere kriminelle og rusmisbrukere. Vi produserer funksjonelt turtøy for folk flest, ikke for ekstremutøvere og innovatører slik som resten av bransjen, og vi har klart oss i dette markedet. Det er jeg stolt av. Det handler om å følge sin egen overbevisning og ikke de vedtatte sannheter.

Har du en oppfordring til andre ledere?

– Vær modig i forhold forandringer. Du bør hele tiden ta de vedtatte sannheter opp til vurdering. Det er enkelt å hvile på laurbærene når det går bra i en bedrift. Jeg mener det ikke finnes noe som heter laurbær i næringslivet. Som leder må du ha fullt fokus på endringsvilje, og vite at du i morgen ikke kan leve på gårsdagens seire.

Hva har vært det vanskeligste valget i din karriere?

– Det var da jeg bestemte meg for ikke selge ut hele eller deler av Stormberg. Den kommersielle suksessen førte til at vi fikk vi flere tilbud. Beløpene var i flere hundre-millioners klassen. Det ville gitt oss frisk kapital til en raskere utvikling av selskapet og eksport av våre produkter. Etter en runde med meg selv tok jeg avgjørelsen, Stormberg er ikke til salgs! Det var en vanskelig avgjørelse, ikke minst siden jeg er ekspansiv av natur.

Intervjuet er fra Personal og Ledelse nummer 3/2010. Bladet kan bestilles her.

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.

"
Powered by Labrador CMS