Svak oppfølging av eks-ansatte

Norske virksomheter er lite opptatt av å følge opp sine tidligere ansatte, til tross for at det er mye å tjene på å fortsette forholdet.

Publisert

Den manglende innsatsen for å nyttiggjøre seg tidligere medarbeidere kommer fram i den store HR-undersøkelsen som HR Norge og revisjonsfirmaet Ernst & Young har laget i samarbeid. Undersøkelsen kartlegger og sammenlikner ledere og HR-fagfolks syn på HR-aktiviteter og HRs rolle.

Undersøkelsen viser blant annet at man i liten grad fanger opp erfaringene fra medarbeidere som slutter i virksomheten.

Stig Thorgersen, director for business advisory services hos Ernst & Young, mener det er mye nyttig informasjon å hente i systematiske avslutningsintervjuer. Ved å kartlegge systematisk årsakene til at folk slutter, får bedriften vite hva den bør jobbe med for å beholde folk lenger.

– En kombinasjon av elektroniske tilbakemeldinger og et avslutningsintervju kan gi virksomheten mye nyttig informasjon.

Det kan være lurt å sette en annen enn nærmeste leder til å gjennomføre et slikt avslutningsintervju. Det kan for eksempel være en oppgave for en HR-medarbeider.

– Stadig flere virksomheter sier at mangelen på kvalifiserte mennesker virker begrensende på veksten. Da blir det jo ekstra viktig å hindre at folk slutter, mener Thorgersen.

Powered by Labrador CMS