Arbeidsmiljø kontor

Slike medarbeidere vil vi ha

De ansattes personlighet er avgjørende for arbeidsmiljøet, mener ledere. Her der de viktiste egenskapene som gode medarbeidere bør ha.

Publisert

- Når de rette egenskapene er til stede hos de ansatte, skaper det glede og trivsel på arbeidsplassen, og det påvirker igjen yteevnen, sier Hilde Marie Brungot, regionbanksjef i DnBNOR, til traineeguiden.no.

Andre ledere er enig med henne. Forbruker.no har spurt fire ledere om hvilke egenskaper de setter pris på hos ansatte, og til sammen 12 egenskaper skiller seg ut.

" Gode egenskaper

Lederne ser etter ansatte som er:

* positive* villige til å gi av seg selv* humoristiske* lagspillere* fleksible og har stor omstillingsevne i ufortsette situasjoner* lojale mot bedriften* engasjerte og brennende i det de gjør* åpne, ærlige og rettferdige* ansvarsbevisste* kreative med evne til å løse problemer og komme opp med ideer* stresstolerante og med evne til å prioritere oppgavene riktig * preget av vinnerånd og ønske om å skape resultater

Nei til baksnakking

Og hvilke egenskaper kan lederne ikke fordra? Ryktespredning og baksnakking regnes som det aller verste en medarbeider kan bidra med. Det bidrar til å forsure og ødelegge miljøet.

Det mest destruktive på en arbeidsplass er ansatte som sprer misnøye. Slike medarbeidere kan skape uro, og har som oftest en negativ påvirkning på arbeidsmiljøet.

Powered by Labrador CMS