Må betale mer for kompetansen

Arbeidsgivere i reiselivsnæringen må finne seg i å betale bedre for å få tak i den kompetansen som er nødvendig for å utvikle bransjen videre, innrømmer styrelederen i NHO Reiseliv.

Publisert

Det er Ragnar Heggdal, styreleder i NHO Reiseliv som innrømmer at et lønnshopp er nødvendig for at reiselivet ikke skal tape i rekrutteringskampen.

- Vi skal utvikle en opplevelsesindustri. Vi må få tak i de beste folkene for å vinne, og da er vi av og til nødt til å betale godt, sier Heggdal til Romsdals Budstikke, ifølge reiselivsfagbladet Travel News.

- Vi må konkurrere med andre bransjer om disse folkene. Det kan bety at vi må betale ganske mye for å få dem. Vi kan ikke vente at utviklingen blir lønnsdempende framover, fortsetter han.

Heggdal understreker likevel at han ikke oppfordrer til lønnsfest på NHOs vegne. Lønnsutviklingen må være forsvarlig og i tråd med øknomisk yteevne.

- Pengene må komme inn først. Poenget mitt er at vi må være konkurransedyktige, sier Heggdal.

Powered by Labrador CMS